Az oldal, ahol Te vagy a divat közepe

VoilaMode

DIÓSGYŐR: Ahol minden fűszál alatt kaland vár

2018. május 08. - Antalfy Krisztina

Középkori kalandozás, mely egy életre szól

Valódi kincset küldött számomra Diósgyőr várkapitánya, amikor meghívott Magyarország egyik legszebb történelmi településére, a gyönyörűen felújított középkori várkastélyba. S bár két nap nem a világ, jól tudom, de arra épp elég volt, hogy közelebbről is megismerkedjek a híres a Diósgyőri várral és egy kis időre én is részesévé váljak a középkori forgatagnak, ahol találkozhattam lovagokkal, főurakkal, herceg kisasszonyokkal, portyázó törökökkel, egy udvari bohóccal, sőt még magával Nagy Lajos királlyal is.

SZOMBAT

Hiszed vagy sem, kis-hazánk határain belül is remek turisztikai látnivalókra lehet bukkanni. Bár nekem mindenem a tenger és a hófehér homokos tengerpart, Magyarországon is nagyon szeretek kirándulni, hisz annyi gyönyörűséges látnivaló van itthon is.

Gyakran nem jut időnk, hogy hosszú hetekre elutazzunk, de ilyenkor igyekszünk betervezni olykor-olykor egy két napos, esetleg egy megnyújtott hosszú hétvégés kiruccanást. Ilyenkor csak mi ketten vagyunk, élvezzük a jó időt, egymás társaságát, és közben bejárjuk az adott hely szépségeit, adottságait. Ilyenkor olyan városokat választunk, melyek nincsenek túl messze az otthonunktól, de elég messze vannak a zajos Pesttől.

Így történt, hogy az április 28-ai hétvégén elutaztunk Miskolcra, és a Diósgyőri várig meg sem álltunk.

LÁTNIVALÓK!

Első utunk, mielőtt még elfoglaltuk volna szálláshelyünket a Diósgőri vár volt, ahol maga Nagy Lajos király, na jó, a vár közkedvelt várkapitánya fogadott, aki első ránézésre pont úgy fest, mint egy modern álruhába bújt Lajos király…

A frissítő kávé és finom falatok után Szent Hedvig (Nagy Lajos király lánya volt) Várkápolnáját csodálhattuk meg, majd egy kisebb csoporttal bejártuk az egész várat. Volt szerencsénk belépni Nagy Lajos király lovagtermébe, ahol az impozáns boltívek, a királyi címeres zászlók, a lovagi páncélok és a pompás, korhű női öltözékek között szinte megelevenedett előttem az akkori élet: a királyi koronázás, a velencei béke küldöttség érkezése, a békeszerződés aláírása és persze a szebbnél szebb ruhákban pompázó udvarhölgyek látványa.

Bár rengeteg a látnivaló az egész várban, nekem mégis az impozánsan berendezett királynői hálóterem tetszett a legjobban, ahol testközelből is megismerhettem milyen is volt akkoriban a királynék élete, amolyan luxus feleségként. Volt ott minden, amire egy királynő akkoriban vágyhatott: baldachinos ágy, ékszeres ládika, drága ékszerek, házioltár, bölcsős asztal, ruhásláda, és az eredeti állapotában fennmaradt ötoldalú, boltozott ülőpadkás fülke, amelynek zárókövén egy középkori játék jelenete látható.

A vár falaiból kilépve ismét a várudvar nyüzsgő forgatagába csöppentünk bele, ahol török basák és magyar lovagok várták a kíváncsi látogatókat. S míg Kedves szemügyre vette a lovagkor páncélzatát, fegyverzetét a fémműves műhelyben, addig én beléptem az alkímia titokzatos világába, ahol az alkimisták segítségével megismerkedhettem a korabeli varázserővel bíró fűszerekkel, növényekkel, sőt még egy titokzatos bájitalt is keverhettem magamnak emlékbe. Kis időre boszorkánnyá válhattam

SZÁLLÁS ELFOGLALÁSA

Rengeteg új információval gazdagodva hagytuk magunk mögött a vár falait, de csupán pár óra erejéig, hogy megpihenhessünk kicsit A Házban, hogy aztán este újult erővel térhessünk vissza a Sárkányölő Lovagok Éjszakájára.

A Ház Miskolc új építésű vendégháza, mely ezen a hétvégén otthonunkként szolgált 2017 októberében készült el. 8 szobával rendelkezik, amelyek különböző berendezésűek. és bizony mind nagyon szép, trendi és nyugtató. A szobák mindegyike klimatizált és saját fürdőszobával rendelkezik. Első részében egy teraszos kávéház található, amelyben saját pörkölésű kávékat szolgálnak  fel a betérő vendégeknek, de a kapun belül egy igazi kis oázissal találkozik a vendég.

A szobánk egy álom volt, igazi kis vintage paradicsom, nagyon elégedettek voltunk vele, tiszta volt, friss illatú, az ágyunk pedig végtelenül kényelmes, álomba ringató. A reggelink, - mert azt is kaptunk ám – mennyei volt, és amellett, hogy nagy kínálat volt a finomabbnál finomabb ételekből, a  "háziak" még külön kívánságokat is szívesen teljesítettek: rántotta, sült virsli, zabkása, vagy klasszikus ham and eggs. A kávé és a croissant a házias lekvárral pedig egyszerűen mennyei volt.

Külön tetszett, hogy A Ház ingyenes, kamerákkal megfigyelt zárt parkolóval is rendelkezik, így nyugodt szívvel hagyhattuk magára útitársunkat, a gyönyörű Honda CR-V-t, mivel a vár alig pár lépésre volt a szállásunktól, az utat így este már gyalog tettük meg.

SÁRKÁNYÖLŐ LOVAGOK ÉJSZAKÁJA

Még javában világos volt még, amikor visszaértünk a Diósgyőri várba, ennek ellenére a vár udvara tele volt élettel, s csak úgy nyüzsögtek a vár lakói: a törökök, a lovagok és a szépséges várkisasszonyok.

Legnagyobb örömömre volt egy kis divatbemutató is, melynek keretein belül bepillantást nyerhettem a szultán udvarába, és testközelből is megcsodálhattam a Szulejmán kori öltözeteket: ruhákat, cipőket, ékszereket és kiegészítőket. A legjobban az tetszett, amikor a cuki pasa előttünk mutatta meg a híres török turbán feltekerési módját.

Ezen az éjszakáján kiderült még, hogy ki alapította a Szent György Lovagrendet, és az is hogy mi történik, ha Szent György-nap előtt gyíkot simogatunk.

A sok izgalmas program és látnivaló közepette részt vettünk egy újabb várbejárásban, amire azt hittük akár ki is hagyhatjuk, hisz reggel már láttuk, amit kellett, de milyen jó, hogy nem maradtunk ki az éjszakai kalandozásokból: a vár termei különleges megvilágítást kaptak a sötétben, egy-egy helyiségben pedig az akkori várnép is megelevenedett előttünk, és gyertyafény kíséretében különböző rövid kis történeteket játszottak el számunkra. Így aztán az is megjegyzi a történelmet, aki nem akarja…

A „tárlatvezetés” végeztével a vár teraszán csillaglesre csatlakozhattunk, így a csillagok megfigyelésére is lehetőség nyílt a szakavatott csillagászok segítségével. Majd miután felfedeztem magamnak a kismedvét, lementünk a várudvarra, ahol valódi sárkányt simogathattunk meg. S bár a papírsárkány készítéséből sajnos rég kinőttem, fantasztikus volt látni azt a rengeteg apróságot, akik mindent elkövettek, hogy megszelídíthessék saját kis papírsárkányukat.

És még fel sem ocsúdtunk a végvári vitézek és a török sárkány harcából, máris azon kaptuk magunkat, hogy káprázatos Tűzzsonglőrök bemutatója vette kezdetét, ahol a sárkányok tüze is fellobbant.

Öreg este volt, mikor búcsút vettünk Diósgyőr várától, de bízom benne, hogy ez a búcsú nem örökre szólt.

Egy kis vártörténelem:

A Diósgyőri vár falai a Szinva-patak völgyéből kiemelkedő szikladombra épültek. Anonymus a 13. századi Névtelen krónikás említi, hogy itt már a honfoglalás idején állt egy földvár, amelyet 1241 körül a tatárjárás idején pusztíthattak el. IV. Béla király a tatárjárás után kedvelt hívének, Ernye bánnak adományozta a helyet. Ernye bán fia, István nádor volt az első, ovális gyűrűvel övezett, két kerek toronnyal ellátott kővár építtetője.

Tudtad?

Lajos király halála után Diósgyőr a továbbiakban a királynék javadalma volt. A mohácsi csatavesztésig (1526) hat királyné - köztük Mátyás felesége, Beatrix - jegyajándékba kapott vidéki rezidenciájaként szolgált: ezért is emlegették akkoriban Diósgyőr várát „a királynék jegyruhája”-ként. Mátyás király és Aragóniai Beatrix idejében tovább folyt a vár reneszánsz stílusban történő díszítése. Utolsóként Habsburg Mária, II. Lajos (1516-26) felesége volt királynéi birtokosa a várnak.

VASÁRNAP

Indulás előtt még ellátogattunk Miskolc belvárosába. A Városház téren néztünk szét először, sétáltunk egy nagyot a jó időben, fagyiztunk, utaztunk két megállót a város csodaszép villamosán és megnéztünk Mancs szobrát.

Feltöltősként beugrottunk a méltán híres Desszertem nevezetű cukrászműhelybe.

A hangulatos kis helyre a Miskolci Nemzeti Színház mellett, a színészlakások alatt találtuk rá. Nem voltak elvárásaink az édességeket illetően, de ha lettek is volna, a sütemények íze azt is túlszárnyalta volna. Az isteni édességek és finom jeges kávék olyan ízhatást keltettek bennem, amit újra és újra érzeni akarok.

Hazafelé természetesen még szétnéztünk Lillafüreden, amit bizony kár lett volna kihagyni. A parkolóhely felfedezése után elsétáltunk a méltán híres, pazar Palota Szállóhoz, megnéztük  a Hámori-tavat, a káprázatos Szinva-patak vízesését, végezetül pedig bejártuk a Lillafüredi Függőkerteket, ami önmagában is egy álom volt.

Ezt bizony kár lett volna kihagyni!

További információ:

Köszönöm, hogy elolvastál! Szeretettel várlak vissza!

Ha tetszett a poszt, gyere a VoilaMode Facebook oldalára, és az Instagram-on is megtalálsz: @voilamode_

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.