Az oldal, ahol Te vagy a divat közepe

VoilaMode

VoilaMode

Hulló csillag, vagy földrengető kampány a #metoo?

2017. október 30. - Antalfy Krisztina

Beszéljünk a tabukról!

A közmondás úgy tartja, hogy egy fecske nem csinál nyarat, de hiszem, ha elég „fecske” hallatja a hangját, előbb vagy utóbb eléri a célját a napokban szárnyra kapott #metoo kampány. Régen, nagyanyáinknak és nagyapáinknak nem sok esélye volt arra, ha ki akart állni a világ elé, hogy felvállalja történetét, legyen ez örömteli, vagy szégyenteljes. Ma viszont ott van nekünk a Facebook, s bár szerintem Harvey Weinstein amerikai filmproducer molesztálási botránya csupán arra volt jó, hogy megkapargassa kicsit a felszínt, legalább a kampány révén egyre többen – nők és férfiak – felvállalták, hogy szexuális abúzust szenvedtek el. Mert bizony bármilyen meglepő, férfiakat is érnek szexuális zaklatások.  

sexual-assault-on-college-campuses-how-safe-are-you.jpg

Alyssa Milano színésznő #metoo vagyis "én is" felhívásának köszönhető, sokan felvállalták a saját Facebook oldalukon, hogy őket is érte már zaklatás, vagy ami még rosszabb, nemi erőszak. A #metoo kampány elsődleges célja az volt, hogy a szexuális zaklatás áldozatai ne hallgassanak többé, hanem a nyilvánosság erejével próbálják meg felhívni a figyelmet arra, milyen gyakori visszaélés a szexuális zaklatás munkahelyen, baráti, vagy családi körben, esetleg épp a nyílt utcán.

alyssa_milano.jpgKép

Én is fontosnak tartottam kiállni az ügy mellett, mert hiszem, hogy az összefogásnak ereje van, és e poszt segítségével el akartam mondani minden egyes áldozatnak, hogy még véletlenül se szégyellje magát, bármennyire is elterjedt itthon az áldozathibáztató közgondolkodás.

"Mind szeretünk szexisen kinézni, de ez nem jelenti azt, hogy kefélni akarunk veletek. - Cate Blanchett 

Sajnos én is átéltem hasonlót, még kislány koromban. Alig töltöttem be a 14. életévemet, amikor egy autóbaleset következtében kórházba kerültem. Most nem untatnálak a részletekkel, de a kórházban töltött időszak, a hosszú műtétek és az újboli lábra állásom során a gyógyulás örömteli érzése mellett, a szexuális zaklatást is meg kellett tapasztaljam, méghozzá egy olyan férfitól, akinek az lett volna a dolga, hogy ápoljon, vagy legalább is mentősként ne bántson.

usa-gymnastics-sexual-abuse.jpgKép

Olvastam Oroszlán Szonja véleményét a #metoo kampányról, mely szerint mindig tudta kezelni az ilyen félreérthető helyzeteket.

„Végtelenül egyszerű. Ha egy férfi tiszteletlenül közeledik és elkezdi a nyomulós dumát, ott kell hagyni, ahol van. A férfiak mondanak dolgokat, de nem kell meghallani. Bólogatni kell, hogy jól van, hallom, amit mondasz, de nem hallom meg. Az ember elmegy a helyszínről, befejezi a beszélgetést.”

Ez végtelenül egyszerű, kimondva még leírva is, de mi a helyzet, ha nincs esélyed ott hagyni az illetőt, ha egy guruló mentőautóban fekszel, mindkét lábad be van gipszelve bokától-tokáig, s így eleve esélyed sincs megmozdulni, nem, hogy pofán vágni és faképnél hagyni.

Amikor pedig feljelentést akarsz tenni, kinevetnek. Az eset után a történteket elmondtam a mentős „úriember” kollégájának, aki épp áthelyezett a betegágyra, s csak annyit mondott: Jól van kislány, most átnyúlok a hónod alatt, de aztán nekem nehogy ezt is félre értsd!

sexual-harassment-at-workplace.jpg

Nem, azt nem értettem félre, de azt, hogy az a bizonyos illető órákig a melleimet fogdosta, és hosszú perceket töltött a bugyimban, azt már bizony félre értettem. Persze a nagy feljelentésből nem lett semmi, s amíg én megpróbáltam elrejteni a félelmemet, addig az illető élte tovább az életét, s éli minden bizonnyal mind a mai napig.

Miért írtam le mindezt ennyi év után?

A #metoo biztató hashtagje nem divat hashtag, nem poénból írták ki nők milliói szerte a világon, ahogy én sem azért álltam ki mellette, mert most ez olyan trendi, vagy cool. Úgy éreztem egyszerűen nem mehetek el a kirobbant botrány mellett csak úgy szó nélkül, hisz mindez egy igen súlyos problémát hozott felszínre, amivel úgy gondoltam igen is foglalkozni kell, de ugyanakkor tartok tőle, hogy a #metoo kampány csupán egy felvillanó hulló csillag lesz a világ egén, szép lassan elhalványul a mondanivalója, míg végül már nem is fogunk rá emlékezni.

A szexuális zaklatók pedig megússzák, ahogy eddig is megúszták, s élik tovább az életüket, míg az áldozatok behúzódnak a kis csigaházaikba, és elfojtják magukban mindazt a fájdalmat, amit éreznek, s amin átmentek, mert szégyellik az egészet, mert annyit hallják másoktól, hogy mindez az ő hibájuk volt, míg végül el is elhiszik.

nowomanever-egy-kampany-az-utcai-szexualis-zaklatas-ellen_c36650f9d33a3a5997dee4d6530bc276.jpg

Sajnos itthon továbbra is nagyobb számban vannak azok, akik az áldozatot hibáztatják: minek ment oda, minek öltözött úgy, minek szállt ne mellé az autóba, stb jellegű hozzászólásokkal pedig már tele a padlás. Ez az áldozathibáztató attitűd nem csak a tanulatlan, eldugott falvakban élő embereknél jelenik meg, hanem tanult, diplomával rendelkező embereknél is. Legutóbb épp egy ismerősömnél futottam bele abba a felháborító kijelentésbe, miszerint a #metoo kampány menő, így ma már minden hülye nő kiteszi az üzenőfalára, miközben úgy néz ki, hogy bottal sem piszkálná meg a szerencsétlent, szóval örüljön neki, ha valaki végre zaklatta...

Többször is elolvastam a véleményét ennek a pasasnak, és nem fogtam fel, hogy írhat ki ilyet egy férfi, ráadásul egy tanult ember. Úgy vélem épp az ilyen emberek – kinek nem inge ne vegye magára – miatt tartunk ott, hogy az áldozat nem mer szólni senkinek, nem mer kilépni a világ elé, és nem meri felvállalni mindazt, ami történt vele, ezáltal a bűntény következmények nélkül marad.

Szóval Te ott, aki jót nevet a #metoo kampányon, és azokon a nőkön, vagy férfiakon, akik ki merték tenni a hashtaget, sőt le merték írni történetüket, légy óvatos, nehogy holnap rajtad is jót nevessen a világ!

metoo.pngKép

Végezetül megjegyezném, nem akarok létrehozni holmi nővédő gittegyletet, sipítozó feministának sem tartom magam, mert úgy vélem, hogy bizony az is zaklatás, ha egy nő tűsarkúban, átlátszó, csipkés ruhában, fenék kivillanó sortban megy végig az utcán, vagy a férfi akarata ellenére izgatja a férfit. De általánosságban az emberek elfordítják a fejüket, ha zaklatást látnak, s én nem szeretnék egy ilyen világban élni, nem akarom, hogy jövendő gyerekeim egy olyan társadalomban nőjenek fel, ahol nem kérhetnek segítségére, ahol magára marad a bajban, nem akarok tovább néma tanú lenni.

Köszönöm, hogy elolvastál! Szeretettel várlak vissza!

cameff_1501848501721.png

Ha tetszett a poszt, gyere a VoilaMode Facebook oldalára, és az Instagram-on is megtalálsz: @voilamode_

A bejegyzés trackback címe:

https://voilamode.blog.hu/api/trackback/id/tr6413147014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása