Az oldal, ahol Te vagy a divat közepe

VoilaMode

VoilaMode

A 60 éves Barbie ma is nagyon jól tartja magát

2019. március 12. - Antalfy Krisztina

Lehet kritizálni, de nem érdemes

Kislány koromban – ahogy a legtöbb korombeli lány – én is rajongtam a Barbie babákért. Megszállottan gyűjtöttem őket, Sellő Barbie-t kértem szülinapomra, biciklis Barbie-t Karácsonyra, és persze már akkor is csodáltam ennek a kis apró műanyag babának a megkérdőjelezhetetlen szépségét. A ma 60 éves Barbie a sikeres nő tökéletes megtestesítője. Persze 6 évesen én csupán a kedvenc divat babámat láttam benne, nem pedig a "bűn tárgyát", mely sokak szerint káros női mintát mutat a kislányok számára.

konyvajanlo_8.jpg

Bár 30 is elmúltam, még mindig megdobogtatja a szívem ez a szupertrendi baba, így én is nagy örömmel vettem részt Barbie 60. születésnapi partiján, melyet az elegáns Sofitel Szálloda falai között ünnepelhettünk. Azt hinnénk a mai gyerekek már nem rajonganak ezért a pár centiméteres plasztik csodáért, ám Barbie korát meghazudtolva veszi fel digitális világunkban a versenyt a technikai újdonságokkal: van pl. saját Insagram és Twitter oldala is.

0a8318f204b7d89e36cdc8588ffd8534.jpg

Egy kis érdekesség róla...

1952-ben a német Bild Zeitung bulvárlap rajzolója találta ki, amikor gyorsan ki kellett tölteni a lapban egy átmenetileg üresen maradt hasábot. Lilli eredetileg egy aranyos kisbaba volt, de ez nem tetszett a főszerkesztőnek. A rajzoló, Reinhard Beuthien ezért megtartotta a babaarcot, de egy platinaszőke hajú, telt idomú nőt rajzolt alá, ő lett a helykitöltő képregény főszereplője. Lilli egy szabadszájú, laza erkölcsű, gazdag pasikra vadászó csaj volt, később luxusprostituált lett, az olvasók pedig imádták. 9 éven keresztül jelent meg a képregény a lapban a főszereplésével, és annyira népszerű lett, hogy 1955-ben műanyag játékbaba formájában is kiadták.

bf758ea4545c1141d0802b7497c30379.jpg

Barbie egy vonzó jelenség

A platinaszőke játékra valóban igaz a szexis és nőies megjelenés, hisz külsőleg minden jellemző rá, amitől egy nő vonzó és kívánatos: hosszú combok, nagy mellek, hosszú szőke haj, szép smink, divatos öltözék, makulátlat bőr, hosszú, hattyú nyak, karcsú derék, egyszóval eszményi alakja van. Így talán nem csoda, hogy sokak szerint mindez provokatívvá teszi külsejét, mely rossz hatással van a kislányok egészséges testkép kialakulásában. Vádlói szerint Barbie azt sugallja a kicsiknek, hogy a siker alapja a szép és vonzó külső, s nem csak a kislányoknak, de a kisfiúknak is, akikben hibás elképzelést kelt a női szépséget illetően.

1fdc0f6ab100a0b1e43acf142aa2805f.jpg

Ezt azonban épp a Mattel cég cáfolta meg azzal, hogy piacra dobták azokat a Barie babákat is, melyek most már végre hasonlítanak a hús-vér nőkre: van már alacsonyabb, kis mellű Barbie, vastagabb combú, molett Barbie, de művész és tudós Barbie is, mint Frida Kahló, az Atlanti-óceánt átrepülő pilóta Amelia Earhart, vagy  a matematikus Katherine Johnson baba, sőt most még egy szintet lépett a Mattel, hisz ha minden igaz, nyáron megjelennek a kerekesszékes és lábprotézises Barbie-k, melyek a Barbie Fashionistas termékcsoport részei lesznek.

d5465fb8a507a72d85ae0843b3efc6b7.jpg

60 éves korára azonban külseje is átalakult

Kampányt indított az idén 60. évfordulóját ünneplő Barbie® a fiatal lányok tehetségének kibontakoztatásáért. A kezdeményezés alapjául szolgáló, a márka által támogatott kutatás azokat a korlátozó tényezőket tárta fel, amelyek akadályozzák a lányokat tehetségük kibontakoztatásában.

Az New York University professzora és csapata által amerikai, 5-7 éves gyerekekkel végzett felmérés ugyanis megmutatta, hogy a lányok már 6 éves koruktól korlátok közé szorítják saját álmaikat: megrendül az önmagukba vetett bizalmuk, és kevésbé gondolják okosnak magukat, mint a fiúk. Ez annyit jelent, hogy hatévesen már kevésbé hisznek abban, hogy ők is betölthetnek olyan, a nők körében tipikusan alulreprezentált hivatásokat, mint például a tudós, az űrhajós, a mérnök vagy a vezérigazgató, ez pedig erősen korlátozhatja későbbi karrierválasztásukat és önmegvalósításukat.

0f9cfded7e7b522229920e6295f85c26.jpg

Más felmérések szerint a kislányok személyiségfejlődését hátráltató tényezőket, ha akaratlanul is, de a szülők nemi szerepekkel kapcsolatos beidegződései is erősíthetik. Háromszor kevésbé valószínű például, hogy a lányok tudománnyal kapcsolatos játékot kapjanak ajándékba, mint a fiúk.[1] A szülők emellett kétszer akkora valószínűséggel keresnek rá arra a Google keresőjében, hogy „tehetséges-e a fiam?”, mint arra, hogy „tehetséges-e a lányom?”.[2] A lányok fokozatosan elveszítik magabiztosságukat a saját képességeiket illetően, míg ez a tendencia a fiúk körében kevésbé figyelhető meg.[3]

40289b62362b93e91f78760a93490014.jpg

„A Barbie® mindig is azt az álláspontot képviselte, hogy a nőknek végtelen választási lehetőségük van. A babákon keresztül a minden kislányban ott rejlő tehetséget szeretnénk inspirálni, a rendkívüli, nők körében tipikusan alulreprezentált hivatások megjelenítésével pedig arra buzdítjuk őket, bízzanak magukban, és valósítsák meg az álmaikat. Az »Álomkapu« kezdeményezés célja pedig az, hogy szakértők segítségével többet tudhassunk meg a nemi szerepek torzító hatásáról, edukáljuk a szülőket, és másokat is arra sarkalljunk, hogy támogassák a kislányok tehetségének kibontakozását” – mondta Török Kata, a Mattel magyarországi brand menedzsere.

fef91a0203faf31c066048efda3361b9.jpg

A Barbie® 1959 óta globális szinten dolgozik azon, hogy kinyissa az álmok és a valóságról alkotott elképzelések közötti, társadalmi konvencióknak köszönhetően csukva tartott kaput. Célja továbbá, hogy biztosítsa a lányok számára a szükséges erőforrásokat és támogatást, hogy elhiggyék magukról: bármi lehet belőlük. A mára több mint 200 hivatást felvonultató Barbie® vállalása, hogy évente legalább 10 új ösztönző, inspiráló női példaképet mutasson be. Magyarországra késő tavasszal érkeznek például a Signature kollekció híres, sikeres nőket, Frida Kahlot és Katherine Johnsont mintázó darabjai, illetve a 60. évfordulós Barbie baba is. Fashionista kollekciójával pedig tovább szélesíti a diverzitást a márka, hiszen babái között ma már minden bőrszín és testalkat képviselteti magát. Ősszel emellett kerekesszékes és műlábas babával is bővül a portfolió. Ez utóbbival a márka célja, hogy párbeszédet indítson a testi fogyatékossággal és annak elfogadásával kapcsolatban.

8e88332e8fd3407f8fe0eeed42ef24ef.jpg

*  *  *

Érdekességek a 60. évfordulóját ünneplő Barbie®-ról:

  • Barbie a nevét Ruth Handler lányáról, Barbaráról kapta. Ruth Handler a Mattel korábbi elnöke, Barbie „anyja”.
  • Barbie teljes neve Barbara Millicent Roberts és a fiktív városból, a wisconsinbeli Willours-ból származik.
  • A Barbie baba hivatalos születésnapja 1959. március 9. Ekkor mutatták be ugyanis hivatalosan a New York-i játékvásáron.
  • A Barbie babák 11,5 hüvelyk, azaz kb. 29 cm magasak.
  • Barbie először fekete-fehér csíkos fürdőruhában jelent meg.
  • Barbie-hoz barátja, Ken, 1961-ben csatlakozott.
  • 1968-ban vezették be az első afroamerikai babát.
  • A valaha volt legnépszerűbb Barbie baba az 1992-es „Totally Hair” volt, amit a földig érő haja tett különlegessé.
  • Barbie eddig több mint 200 inspiráló karriert képviselt, beleértve többek között az asztronautát, a robotikai mérnököt, az újságírót és a vállalkozót.
  • Barbie 1965-ben utazott a világűrbe.
  • Az 1970-es években Barbie életeket mentett sebészként, abban az időben, amikor csak kevés nő jelentkezett orvostanhallgatónak.
  • Az 1980-as években elnök-vezérigazgatóként jelent meg a tárgyalóteremben, épp akkor, amikor a nők kezdtek betörni a legfontosabb felsővezetők közé.
  • Bár még sosem nyert választást, Barbie 1992 óta hatszor volt elnökjelölt.
  • A 2000-es években Barbie többek között számítástechnikus, videójáték-fejlesztő és marskutató szerepekben is feltűnt.
  • Barbie a valaha volt legnépszerűbb divatbaba és az első számú ilyen profilú márka az Egyesült Államokban.
  • A Barbie babák a világ 150 országában kaphatók.
  • Barbie kiegészítőket 45 kategóriában lehet kapni, beleértve az ételeket, a fitneszt és a ruházatokat.

a7d5134664f3c92d02611cfae96bcd8e.jpg

[1] Oktatási indikátorok a fókuszban, OECD, 2017 október
[2] Google trendek, Egyesült Államok
[3] Omnibus tanulmány, Enso.

Köszönöm, hogy elolvastál! Szeretettel várlak vissza!

nevtelen_3.png

Ha tetszett a poszt, gyere a VoilaMode Facebook oldalára, és az Instagram-on is megtalálsz: @voilamode_

A bejegyzés trackback címe:

https://voilamode.blog.hu/api/trackback/id/tr7914684764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása