Az oldal, ahol Te vagy a divat közepe

VoilaMode

VoilaMode

Foglalj helyet a jövőben!

2020. augusztus 24. - Antalfy Krisztina

Ha az autók üléséről esik szó, rendszerint beérjük annyival, hogy legyenek kényelmesek. Pedig sokkal fontosabbak ennél: alapvetően befolyásolják nem csak komfortérzetünket, de a vezetés minőségét és biztonságát is. A Peugeot ezen a téren is fontos innovációkkal járul hozzá évtizedek óta az autózás tökéletesítéséhez.
peugeot_403_8.jpeg

Az automobil kezdetben nem volt több érdekes mérnöki és társadalmi kísérletnél. Ekkoriban legfontosabb tulajdonsága maga a létezése volt. Amíg a gépesített mobilitás a mechanikával, a környezettel és a többi autóvezetővel való, folyamatos viaskodásból állt, még ötlet szintjén sem merült fel a kényelmes, ergonomikus, netán biztonságos ülés iránti igény. Egész egyszerűen sokkal fontosabb feladatokat kellett megoldaniuk a mérnököknek. Később státuszszimbólummá, a gazdagok ritka játékszeréve vált az automobil, és mint ilyen, minden felhasználó egyedileg kialakított környezetben, szó szerint otthonuk meghosszabbításában utazhatott, a sofőr kényelme azonban ilyenkor sem élvezett prioritást.
peugeot_403_49.jpeg

Az ülések szerkezete, kialakítása és állíthatósága egészen addig nem volt központi kérdés, amíg meg nem kezdődött az automobil demokratizálódása. Onnantól fogva aztán, hogy a motorizált jármű nem kizárólag mások lenyűgözésére, megbotránkoztatására vagy legyőzésére szolgált – azaz onnantól fogva, hogy nagyon különböző testalkatú és életkorú autóvezetők kezdték napi rendszerességgel használni –, előtérbe kerültek a ma is ismert elvárások.
mixed.jpeg

Mivel nem voltak kialakult normák, a belsőépítészek kísérletezni kezdtek: így születtek meg az autó legváratlanabb pontjairól kihajtogatható, előhúzható és egyéb, furfangos módokon átalakítható ülésrendszerek. Az ötvenes évek derekán a Peugeot zászlóshajója, a 403 Európában az elsők között kínált olyan első üléseket, amelyek támláját teljesen vízszintesbe hátra hajtva tekintélyes méretű, viszonylag sík felületet kaptunk. Ezt a korabeli sajtó tréfásan franciaágyként aposztrofálta, találó módon utalva a megoldás eredetére, bár az átalakítási lehetőség aligha tette kényelmes alvóhellyé a szedánt – híressé annál inkább. Az olyan, ma már természetesnek tekintett megoldásokra, mint a hátsó ajtó nélküli modellek előre billenthető első ülései, az osztva dönthető hátsó üléstámlák, vagy éppen a padlóból kihajtogatható pótülések, további évtizedeket kellett várni.

A különböző piacokon eltérő értékrendek érvényesültek, így míg a múlt század derekán világszerte hasonló alkalmatosságokon foglaltak helyet az utasok, mára kontinensről kontinensre eltérő megoldásokat szült a fejlődés. Európában például a kényelmes, de határozott megtámasztást nyújtó első üléseket szeretjük, amelyekben hosszú távon sem fáradunk el, míg hátul a variálhatóság a legfőbb szempont.

peugeot_e-legend_concept_12.jpeg

Kínában ezzel szemben mindenütt a pihe-puha komfort dominál, hátul akár az oldaltartás teljes hiányát és a süppedős üléseket is elnézik a fokozott kényeztetésért cserébe – ez utóbbi alatt az utasok rendelkezésére álló kütyük és funkciók minél nagyobb számát értik az ügyfelek. Észak-Amerika pragmatikus vásárlói a rezgéselnyelésre helyezik a hangsúlyt, alighanem a rossz minőségű utak elleni küzdelem jegyében. A Peugeot abban a szerencsés helyzetben van, hogy évtizedek óta jelen van ezeken piacokon, így mérnökei rendkívül széles körű tapasztalatok birtokában foghatnak hozzá a jövő üléseinek a tervezéséhez.

Korai elődeikkel ellentétben azonban nekik sokkal kevesebbet kell kísérletezgetniük: munkáikat társadalmi, technológiai és anatómiai kutatásokra építhetik. Így fordítottak például külön figyelmet már 2007-ben annak az új generációs ülésrendszernek a kifejlesztésére, amely végül 2013-ban, az EMP2 padlólemezt elsőként alkalmazó Peugeot 308 fedélzetén debütált. A különleges, moduláris keresztirányú merevítésekkel ellátott vázszerkezet egyszerre tette kényelmesebbé, biztonságosabbá, ugyanakkor könnyebbé és olcsóbbá is az üléseket.
peugeot_504_cabriolet_27.jpg

Ami a jövő üléseit illeti, azt a Peugeot arculati kódexe éppúgy meghatározza, mint az automobil várható fejlődési irányai. A márka vásárlói dinamikus, határozott megtámasztású – nyugodtan mondhatjuk: sportos – üléseket várnak el a Peugeot típusaitól. Ez alighanem akkor is így marad majd, ha az autók magukat vezetik: kiváló példa erre az e-Legend autonóm tanulmányautó különleges ülése. A tervezők itt a koncepcióhoz modellt álló, legendás 504 Coupé korában divatos, sportos kagylóülések stílusát (valamint bársony üléshuzatát) ötvözték a legmodernebb ergonómiai ismeretekkel és gyártástechnológiákkal. Rejtve integrálták például a napjainkban nélkülözhetetlen, ám a hatvanas években még kevéssé elterjedt biztonsági és kényelmi szerelvényeket –a fejtámaszt és a biztonsági övet – az ülésbe, így feloldották a funkcionalitás és a stílus ellentmondását.
peugeot_308_sw_prologue_concept.jpeg

De érdemes megfontolni azt a javaslatot is, amelyet a 2017-es Peugeot Instinct dizájnerei tettek: ők az ajtópanelt az ülésváz szerves részeként kezelték, az ülésfelület különböző elemeit viszont ettől a megtámasztást és biztonságot nyújtó szerkezettől (és egymástól) teljesen függetlenül mozgatható, állítható, majdhogynem élőlényként viselkedő, átalakuló organizmusként álmodták meg. Ennek az ötletnek a magvait még 2012-ben vetette el a Peugeot, amikor megépítették az évtized talán leginkább meghatározó Peugeot tanulmányautóját, az Onyx-ot: itt egyáltalán nem is voltak ugyanis ülések, a belső tér egybefüggő (mellesleg újrahasznosított papírból készült) burkolata idomult az utasokhoz, akik így olyan tökéletes harmóniában foglalhattak helyet, mintha az anyaméhben utaznának.
peugeot_e-legend_concept_23.jpeg

Vajon öt, tizenöt, huszonöt év múlva valóban ilyen organikus, minimalista ülésekkel várnak minket autóink – vagy éppen olyanokkal, amelyeket még el sem tudunk képzelni? Az fejlődés útjai kifürkészhetetlenek, hiszen a száz évvel ezelőtti trendekkel ellentétben ma már nem jellemző az autóiparban az öncélúság: a környezetvédelem, az egészségmegőrzés, a költségcsökkentés és a biztonság értelmes, valóban előre mutató irányokba tereli az ülésrendszerek fejlődését. Hogy napjaink légkamrákkal masszírozó, memóriahabbal párnázott, megújuló forrásokból származó kárpitokkal burkolt ülései a műfaj csúcsát jelentik-e, vagy lehetséges a további tökéletesítés, ma még nehéz volna megmondani.
peugeot_instinct_concept_21.jpeg

A Peugeot mérnökei azonban szüntelenül arra törekednek, hogy modellről modellre kényelmesebb, pihentetőbb, biztonságosabb helyet biztosítsanak az autózás legfontosabb tényezőinek: az utasoknak.

További információ:
Peugeot

Köszönöm, hogy elolvastál! Szeretettel várlak vissza!

christine_1_5_2.jpg

Ha tetszett a poszt, gyere a VoilaMode Facebook oldalára, és az Instagram-on is megtalálsz: @voilamode_ 

A bejegyzés trackback címe:

https://voilamode.blog.hu/api/trackback/id/tr9116174758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása