A Peugeot a frissen létrehozott Stellantis autóipari szövetségen belül is kiemelt pozíciót tölt be. A márka új igazgatója, Linda Jackson többek között erről is beszélt abban a szakmai interjúban, amelyet a kinevezését követően adott.
A világ legrégebb óta folyamatosan működő autógyártójaként a Peugeot mindig meghatározó szereplője volt Európa autóiparának. Technológiai és formai úttörőként az élvonalban formálta a trendeket, beleértve a vadonatúj piaci erőviszonyokat teremtő, márkákon átívelő cégcsoportok létrehozását is, hiszen 45 évvel ezelőtt megalapította a Peugeot Société Anonyme (PSA) vállalatot.
Az időközben tovább bővült cégcsoport ma Stellantis néven, tizenhat autógyártó, illetve autópiaci szolgáltató átfogó szervezeteként a világ egyik legnagyobb autóipari szereplője. Egy ilyen hatalmas szervezet egyes tagmárkáinak óhatatlanul új pozíciót kell elfoglalniuk, a Peugeot pedig ezen a csoportosuláson belül egyértelműen – az elmúlt évek termékpolitikája által előre elrendelve – felfelé, a prémium piac irányába mozdul el, miközben megőrzi megfizethető státuszát. Ebben a hosszú átalakulási folyamatban kulcsszerepet játszik Linda Jackson márkaigazgató, aki 2021 januárjában vette át a Stellantis egyik vezérmárkájának az irányítását. „A Peugeot egy kiváló erőben lévő márka, ezt örököltem meg elődömtől. A piaci részesedésünk növekszik, arculatunk és ismertségünk erősödik, a modellkínálat teljes és vadonatúj. De mindig van min fejleszteni: amellett, hogy meg szeretném őrizni lendületünket Európában, tovább kell erősödnünk a nemzetközi piacokon. Erre különösen alkalmassá tesz bennünket speciális portfoliónk, amely a népszerű globális modellek – például a szabadidőjárművek – mellett az egyes piacokon speciális típusokkal – például a Landtrek Latin-Amerikában – erősíti a pozíciónkat” – nyilatkozta a cégvezető néhány hónappal kinevezése után.
Miközben 2020 fekete évként vonul be az autóipar történelemkönyvébe, a Peugeot Kína kivételével minden piacán erősíteni tudta helyzetét. „Nincsenek mentségek: újra kell építenünk üzleti modellünket ezen a hatalmas piacon” – vázolta egyszerű tárgyilagossággal a helyzetet Linda Jackson, megerősítve, hogy hamarosan Kínában is piac-specifikus modellekkel alapozzák meg a további növekedést, az új generációs 4008 szabadidőjárműtől kezdve a hosszú tengelytávolságú 508L szedánig.
Ami a Stellantison belüli differenciálást illeti, Linda Jackson szerint ez nem jelent valódi kihívást. „Semmin nem kell változtatnunk, már most rendkívül markáns eltérés látható a Peugeot szemléletében, a piaci pozicionálástól kezdve a konkrét járművekig. A márkánknak azt az irányt kell folytatnia, amit Jean-Philippe Imparato vezetése alatt az elmúlt években elkezdett: a Peugeot határozott és egyedi karakterrel rendelkezik, amit ügyfeleink pontosan értenek, és egyértelműen meg tudnak különböztetni más márkáktól. Ebben az értelemben nincs átfedés az egykori PSA márkák ügyfélkörei között.”
Ami a ’prémium’ címke használatát illeti, Linda Jackson óvatosabban, de magabiztosan fogalmaz. „Én inkább úgy mondanám, a tömegpiac legfelső szegmensét célozzuk meg. Így a márka a vásárlóközönség túlnyomó része számára elérhető marad, és szerintem ez a lényeg. Tíz éve folyamatosan nő termékeink hozzáadott értéke, lépésről lépésre magasabbra pozícionáljuk magunkat, és ez nem csupán a mi számunkra, hanem ügyfeleink számára is előnyöket hordoz. Megfizethető termékeket kínálunk, ugyanakkor a modellmixnek ma már legalább az egyharmadát a leggazdagabban felszerelt modellek teszik ki.” Ezzel egyedülállóan széles piacot képes lefedni a Peugeot, anélkül, hogy termékpalettáját szegmentálnia kellene.
Az elmúlt pár évben ugyanakkor tagadhatatlanul határozott lépéseket tett a márka olyan szűk, izgalmas piaci szegmensek irányába, mint a múltidéző (retro) vagy hangsúlyosan sportos modellek. Linda Jackson eltérő optimizmussal szemléli a két markáns tanulmányautó: a 2019-es Concept 508 Peugeot Sport Engineered, illetve a 2018-ban leleplezett Peugeot e-Legend Concept életképességét.
„Mindig is fenntartásokkal szemléltem az olyan elképzeléseket, amelyek egy egyszer volt nagyszerű élményt igyekeznek újraalkotni. A múlt fontos, az ihlet fontos, de visszalépni évtizedeket? A Peugeot egy friss ötletekkel teli, innovatív márka, inkább előrefelé tekintünk, mint hátra. Ami a sportmodellek vonalát illeti, több szempontból is látok benne fantáziát. Egyrészt közvetlen kapcsolatot teremt a motorsport programunkkal, másrészt élő laboratóriumként szolgálhat, felgyorsítva a kutatási és fejlesztési tevékenységeket. És ami talán a legfontosabb: átalakíthatja az emberek gondolkodásmódját, megmutatva, hogy a környezet védelme igenis együtt járhat az élvezetes vezethetőséggel.”
A hamarosan piacra lépő Peugeot 308-assal teljesen megújul a márka portfoliója, egyetlen modell kivételével modern, új padlólemezen nyugvó, alternatív hajtásláncokat kínáló, hosszú távon fenntartható típusokból áll a paletta. Ami a kakukktojást, a 108-ast illeti, Linda Jackson számos lehetőséget lát a vállalat előtt. „Nem is feltétlenül a 108-as sorsa a kérdés, hanem hogy a Peugeot hogyan viszonyul a miniautókhoz, a városi mobilitáshoz. Egyre kevesebb nagyvárosban tolerálják a belső égésű motorral szerelt járműveket, tehát nem valószínű, hogy a benzinmotor jelenti ebben a szegmensben a jövőt – kérdés viszont, hogy akkor micsoda. Sőt, tovább megyek: abban sem vagyok biztos, hogy az A-szegmensnek, mint olyannak, van létjogosultsága Európában. Egyelőre azonban még nincs a kezünkben az alternatív megoldás. Hogy néz ki a jövő városi közlekedése? Ez egyike azoknak a kérdéseknek, amire még nem tudom a választ.”
További információ:
Peugeot Hungary
Köszönöm, hogy elolvastál! Szeretettel várlak vissza!
ILLUSZTRÁCIÓK: PEUGEOT, ARCHYDE.COM, BYRI.NET