Pontosan tizenöt évvel ezelőtt lenyűgöző alkotással ejtette ámulatba a Párizsi Autószalon közönségét a Peugeot. A 908 RC tele volt innovatív és fényűző részletekkel, amelyek egy részével sem korábban, sem azóta nem találkozhattunk, mások viszont mára általánossá váltak. Az igazi meglepetés azonban a csomagtartóban – pontosabban a csomagtartó és a hátsó ülések között várt az érdeklődőkre…
Ha sikerről beszélünk, külön kell választani a jövedelmezőséget és a presztízst. Hiába adják például az autógyárak bevételének oroszlánrészét a mindennapi típusok, rangot és tiszteletet két dologgal vívhatnak ki maguknak: motorsport-sikerekkel és fényűző luxusmodellekkel.
A Peugeot-nak mindkettőből kijutott az évek során, ám 2006-ban épp egyikkel sem büszkélkedhetett – közel másfél évtized telt már el a Peugeot 905 győzelmei óta, a Peugeot 206 WRC tripla világbajnoki címét sem követték új diadalok, az 1999-ben bevezetett Peugeot 607-esnek pedig eddigre kezdett megkopni a fénye. A márka vezérkarának asztalán azonban már ott volt egy tervezet, amely mindkettőre látványos és ütőképes megoldást javasolt. Ekkor már célegyenesben járt ugyanis a többszörös bajnok Peugeot 905 utódmodelljének, a Peugeot 908 HDi FAP-nak a fejlesztése. A Peugeot közel másfél év kihagyás után egy forradalmi motorkonstrukcióval: egy 5,5 literes, V12-es turbódízel motorral kívánt visszatérni Le Mans-ba. Talán soha nem fog kiderülni, kinek a fejéből pattant ki a gondolat, hogy az impozáns erőforrás akár egy luxusautóban is helyet kaphatna – a lényeg, hogy hamarosan megkezdődött a 908 RC tanulmányautó tervezése.
A dizájnerek a Peugeot 607 arisztokratikus vonásait sikeresen ötvözték az ekkor még be sem mutatott 908 HDi FAP – pontosabban az autó korabeli előtanulmányának –stíluselemeivel. Így került markáns púp a hűtőmaszk fölé, új értelmet adva az „autó orra” kifejezésnek. Alatta széles, előre nyúló száj dimenzionálta át a márka közúti csúcsmodelljének lökhárítóját, a lámpatestek pedig a Peugeot 607 szélesen elnyúló, hátrafelé húzódó fényszóróit ötvözték a versenyautó függőleges cseppfényszórójával: utóbbi látványos betétként jelent meg a reflektorban, kísértetiesen emlékeztetve egy valódi macskaszemre.
A 908 HDi FAP későbbi, végleges dizájnja jóval puritánabb, lényegre törőbb lett, ám 2006-ban megdöbbentő volt a hasonlóság a két modell: a versenyautó és a tanulmány között.
Sok mindenből kimaradt azonban, aki megállt az orrésznél, hiszen a 908 RC Concept hátrafelé haladva egyre nagyobb meglepetéseket tartogatott a közönség számára.
A több mint 5,1 méteres limuzin sziluettje is a versenyautót idézte például: a kupolaszerű tetővonal megrajzolásából azonban az A-oszlop nem vette ki a részét: a merevítő szerkezet jóval hátrébb indult, és rövidebb sugarú íven futott fel a B-oszlop tetejéig, ahol ismét találkozott az addig önálló életet élő szélvédővel. A hatalmas, ívelt üvegfelület páratlan kilátást biztosított az utasok számára, a hátsó üléssor fölött szintén faltól-falig üvegtető húzódott. Az itt helyet foglalók a műszerfalat uraló hatalmas, kör alakú érintőképernyő kicsinyített másával szabályozhatták a klímabeállításokat, kényelmükről pedig a világ legkülönlegesebb ülésfűtése gondoskodott: közvetlenül a második sor foteljei mögött helyezkedett el ugyanis az a bizonyos V12-es dízelmotor, amelynek teljesítménye „meghaladta a 690 lóerőt”, legnagyobb forgatónyomatéka pedig elementáris, 1200 Nm volt.
Mivel a motort extrém nagy, 100 fokos hengerszöggel építették, hogy alacsonyan tartsák a versenyautó tömegközéppontját, a szedánban megemelhették, hogy elférjen alatta a hatfokozatú, szekvenciális sebességváltó. Így maradhatott még az erőforrás mögött egy széles, ám rövid csomagtartó, amelyben azért elfért akár 300 liternyi poggyász – a síalagútról, illetve a csomagtér bővítéséről azonban le kellett mondani.
A 908 RC futóművét a Peugeot 407 adta, egyéb elemeivel ellenben soha nem találkozhattak még a Peugeot ügyfelei: ilyen volt a szénszálas kompozitból és alumínium méhsejt szerkezetből álló karosszéria; a versenyautók csővázát idéző hátsó segédvázkeret, amely a hajtásláncot tartotta; a karbon-kerámia féktárcsák; vagy az elöl 20, hátul 21 colos keréktárcsák.
Míg a Peugeot 908 HDi FAP-ra siker és beteljesedés várt, a 908 RC tanulmányautó nem valósulhatott meg – a nagyközönség ezzel alighanem az első perctől fogva tisztában volt, mégis mindenki szeretettel gondolt a Peugeot-ra, hogy eljátszott a középmotoros szupersport-luxuslimuzin gondolatával.Nem volt azonban teljesen meddő a projekt: a hatalmas tanulmányautó egyes stíluselemei évekkel később visszaköszöntek a RCZ sportkupéban – így zárult be stílusosan a kör.
2022-ben indul azonban a történet új fejezete, amikor a név és a koncepció egyaránt visszatér: a 908 a hosszú távú világbajnokság vadonatúj versenyautójaként a motorsportban, homologizációs változata pedig a közúti (bár nem mindennapi) közlekedésben hozhat újfent dicsőséget a Peugeot-történelem legmagasabb háromjegyű modellkódjának.
További információ:
Peugeot Magyarország
Köszönöm, hogy elolvastál! Szeretettel várlak vissza!