A Kia XCeed a Kia Motors vadonatúj kompakt városi crossovere (CUV), amely a SUV-ok sokoldalúságát egyesíti a kompaktokra jellemző sportos megjelenéssel és kezelhetőséggel. A hagyományos szabadidő-terepjárók sportos alternatívájaként az XCeed a SUV-okhoz hasonlóan tágas utas- és csomagteret kínál. Sportos és komfortos, miközben sokkal jobban átlátható belőle a forgalom, mint a hagyományos hasmagasságú modellekből.
Az XCeedet fejlett biztonsága, fedélzeti információs és szórakoztatórendszere a CUV kategória egyik legmodernebb tagjává teszi. Élénk, turbós motorjai ugyancsak a leghatékonyabbak közül valók. Emilio Herrera, a Kia Motors Europe ügyvezetője így kommentálta az új modell bevezetését:
“A Kia XCeed tervezésekor fontos célunk volt, hogy az autó a hagyományos SUV-oknál megjelenésében és vezethetőségében is emocionálisabb és dinamikusabb legyen. Vevőink azonban a nagyobb modellek tulajdonságaihoz is ragaszkodnak, s az új CUV maradéktalanul megfelel az igényeiknek: modern, tágas és sokoldalúan használható. A hagyományos kompaktok és a SUV-ok erősségeit egyesítve, az XCeed valami frisset és szokatlant kínál európai vásárlóinknak. Az új modell a teljes Ceed családot új és merész irányba viszi, miközben megmutatja a Kia jövőképét is. A kompaktoké a második legnagyobb járműkategória az európai piacon, amely a különféle új karosszériaváltozatoknak köszönhetően még nagyobb figyelmet kap majd. A kibővített Ceed családdal a Kia már most szélesebb választékot kínál versenytársainál.”
A Kia XCeed városi crossover a márka európai üzemében, a szlovákiai Zsolnán készül, ugyanott, ahol az ötajtós Ceed, a kombi Ceed Sportswagon és a különleges ötajtós ProCeed shooting brake. A Ceed család legújabb tagjának európai értékesítése 2019 harmadik negyedévében indul, 7 éves vagy 150 000 km-es garanciával.
Formaterv
A hagyományos SUV-ok sportos alternatívája
Stílusos, kifejező és modern formatervével az XCeed sportos alternatívája a hagyományos terepjáróknak, SUV-oknak. A tervek a márka európai központjában, Frankfurtban születtek, a munkálatokat Gregory Guillaume, a Kia Motors Europe formatervezésért felelős alelnöke irányította. Az XCeed sokkal emocionálisabb és dinamikusabb megjelenésű, mint magasabb építésű riválisai, miközben a Ceed sorozat többi tagjától is eltér, hiszen merőben mást kínál. Csupán két karosszériaelemet örökölt az ötajtóstól: az első ajtókat.
Oldalnézetben feltűnő a hosszú gépháztető, ennek vonala, az első kerekek az A-oszlopok felé vezetik a tekintetet, az autó sziluettje hátrafelé elnyúlóan sportos. A tengelytáv milliméterre pontosan megegyezik a többi Ceedével (2650 mm), de az XCeed első és hátsó túlnyúlása nagyobb az ötajtósénál, elöl 25 (905 mm), hátul 60 mm-rel (840 mm).
A hátsó ajtó is meredekebb szögben áll, mint az ötajtósé - a csomagtér padlója, a rakodóperem éle 60 mm-rel fut magasabban -, ami önmagában is kupészerűbbé teszi a megjelenést. Az XCeedhez 16 vagy 18 colos könnyűfém keréktárcsák választhatók, kiváló tapadású 205/60 R16 vagy 235/45 R18 méretű abroncsokkal. Első és hátsó kialakításával, az XCeed határozottan elkülönül, de nem távolodik el a hagyományos Ceedektől. A karosszéria 1 826 mm széles (ez 26-tal több, mint az ötajtósé), és frontrésze is markánsabb a kiemelkedő rácsozattal, valamint a nagyobb alsó légbeömlőkkel. A fényszórók is mások, a Ceed „jégkockás” (ice cube) LED-fényei itt szögletesebbek, vékony irányjelző fényekkel, amelyek vonala a kerékívek felé halad.
Hátul szintén LED-fények világítanak, s ezek különleges kialakításukkal olyan hatást keltenek, mintha az övvonalak folytatásai lennének. A csomagtérajtón és lökhárítón futó vízszintes vonalak szélesebbnek láttatják az autót.
A megemelt felfüggesztésein a karosszéria ugyanazt a robosztusságot sugározza, mint a többi SUV a Kia választékában. Az új XCeed szabad hasmagassága 174 mm (16 colos kerekekkel), és 184 mm (18 colos kerekekkel), ez akár 42 mm-rel is több a hagyományos ötajtós értékénél. A kerekek mintázata, az oldalsó burkolatok és az ezüstszínű tetősínek vagány, terepjárósan robosztus kiállást adnak, amit tovább erősít a hátsó lökhárító fémhatású betétje.
Az új Kia XCeed 12 féle fényezéssel választható, köztük a vibráló friss Quantum sárgával, amely más modellhez nem rendelhető a Ceed családban. Utasterében az XCeed a Ceednél már bevált kialakítást hozza, enyhén a vezető felé forduló középkonzollal. A SUV-októl eltérően a csípőpont itt alacsonyabban van, amitől önmagában jóval sportosabb a vezetői pozíció, de a megnövelt szabad magasság miatt sokkal jobb a kilátás is, mint a hagyományos személyautókból (lásd bővebben a „Kialakítás” pontban). Az infotainment a műszerfal „lebegő” érintőképernyőjéről irányítható, alul külön érintőgombokkal a telefon, az audiorendszer és a hűtés-fűtés számára.
Ezek a vezérlők ergonomikusak és funkcionálisak, hogy a vezetőnek ne kelljen levennie a tekintetét az útról. Az utastérben mindenhol kellemes tapintású, puha anyagokat találunk, selyemfényű króm műszerfal-díszítéssel, kifinomult részletekkel. A vevők többféle szövet, szintetikus bőr és valódi bőrkárpit közül választhatnak. Különlegesség az új, sárga belső színcsomag: fekete a kárpit, kontrasztos hatású sárga varrással az üléseken, és az ajtóburkolatokon. Az utastérben fényes fekete és metálfényű sárga felületek is megjelennek.
Kialakítás
A SUV-ok utas- és csomagtere jóval sportosabb, kompaktabb testben
A Kia XCeedet úgy tervezték meg, hogy SUV-okra jellemző helykínálatot nyújtson kompakt karosszériában. Az ötajtós Ceed és a Kia Sportage között elhelyezkedő újdonság a legnépszerűbb európai SUV, a legnagyobb darabszámban értékesített Sportage utas- és csomagteréhez hasonló dimenziókat kínál.
Emilio Herrera, a Kia Motors Europe ügyvezető igazgatója így nyilatkozott: “Az XCeed sportos kialakítása és viselkedése sokkal kívánatosabb, mint a legtöbb, nagyobb méretű SUV-é. Ez a sokoldalúságot azonban nem érinti, mert az új modell intelligens belső kialakításával tágas utasteret és használható méretű csomagteret is kínál.”
A Kia XCeed teljes hossza 4 395 mm, ezzel 85 mm-rel nyúlik túl az alapját adó ötajtós Ceeden, ugyanakkor 90 mm-rel rövidebb, mint a Kia Sportage. Az XCeed 1 490 mm-es magasságával is hasonló a helyzet, mert 43-mal magasodik a normál Ceed fölé, s 155 mm- rel alacsonyabb a Sportage-nál, miközben alacsonyabb súlypontja miatt vezethetősége a hagyományos Ceedéhez áll sokkal közelebb.
A Ceed, a kompakt kategória egyik legtágasabb típusa, így az XCeed is rendkívül tágas utasteret kínál. Az ülések csípőpont-magassága 42 mm-rel magasabb a normál Ceedénél, így a be- és kiszállás is sokkal könnyebb és kényelmesebb. Ugyanakkor a hátsó utasok tere világosabb és tágasabb, mint a legtöbb kompakt crossoverben. A hosszabb hátsó túlnyúlás miatt, a változatlan tengelytáv ellenére is 426 literes (VDA), azaz 31 literrel nagyobb a csomagtartó, mint az ötajtós, ferdehátú Ceedben, s ez az érték csak alig marad el az Európában legnagyobb darabszámban értékesített kompakt SUV-étól. A hátsó üléstámlák ledöntésével a raktér 1 378 literesre bővíthető. A variálhatóságot és a használhatóságot fokozza a 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla, a csomagtérajtó elektromos mozgatása (Smart Power Tailgate), valamint az osztott rakodótér. A kétféleképpen betehető padlóval növelhető a raktér, vagy külön alsó rekesz is kialakítható.
Technológia
Biztonság, telematika, szórakoztatás - az XCeed a kategóriájának egyik legfejlettebb modellje
Az XCeed fejlett biztonsága, telematikai rendszere és szórakoztató központja által az egyik legmodernebb autó a szegmensében. A funkciókat úgy tervezték meg, hogy a vezetést biztonságosabbá és stresszmentesebbé tegyék, illetve maximális kényelmet biztosítsanak.
Az XCeed az első európai Kiák közé tartozik a márka innovatív UVO Connect telematikai rendszerével. Az UVO Connect összeköti a vezetőt a világgal: fontos információkat kínál akár az autó kijelzőjén, akár okostelefonon keresztül. A Kia Live szolgáltatásait használó rendszer saját eSIM kártyával üzemel, és akár az opcionális 10,25 colos, szélesvásznú TFT LCD képernyőn is megjeleníti tartalmat: élő közlekedési információkat, időjárás előrejelzést, érdekes pontokat (POI), és akár részletes (az árakat, a pozíciót és a lehetőségeket isagában foglaló) parkolási segítséget. Lehetőség van az autó diagnosztikai adatainak megosztására, útvonalak küldésére, és az autó helyének ellenőrzésére is.
A megvásárolható 10,25 colos érintőképernyővel olyan Bluetooth „multi-connection” is jár,amihez a használók egyszerre két okostelefont csatlakoztathatnak, és használható az Apple CarPlay és az Android Auto rendszer. A fejlett osztott képernyővel a felhasználók számos funkciót figyelhetnek vagy akár vezérelhetnek is egy időben, a rendelkezésre álló widget-ek közül párhuzamosan három helyezhető el a képernyőn. Ez lehetővé teszi, hogy a vezető például a navigációt figyelje a teljes képernyőn, miközben az utas mást használ, például kiválasztja a kedvenc dalait, vagy megnézi az időjárás-jelentést. Felszereltségtől függően 8,0 colos érintőképernyő is rendelkezésre áll.
Az XCeedhez JBL Premium audiorendszer (az MP3 fájlokat feljavító Clari-Fi technológiával), kétzónás automata légkondicionáló, fűthető és elektromosan behajtható visszapillantók, fűthető kormánykerék, szélvédőfűtés, valamint fűthető és szellőztethető első és hátsó ülések is rendelhetők. A Kia XCeed elérhető lesz a márka első teljesen digitális, 12,3 colos vetített Supervision műszeregységével is. A nagy felbontású, 1920x720 pixeles kijelző helyettesíti a hagyományos műszereket, a sebességmérőt, a fordulatszámmérőt, és mindazt, ami a márka személyautóiban hagyományosan megtalálható. A multifunkciós kijelzőn megjeleníthetjük a navigáció soron következő utasításait, az audio, a telefon, a fedélzeti számítógép, valamint az összes vezetősegéd funkcióit is. Az új 12,3 colos Supervision műszeregység extraként rendelhető, piactól és a jármű felszereltségétől függően. Felváltja a hagyományos analóg műszereket és a köztük lévő 3.8 colos monokróm, vagy 4.2 colos színes TFT LCD paneleket is.
A Kia XCeed a legmodernebb aktív vezetősegédeket és biztonsági technológiákat kínálja. Ezek közé tartozik a dugóban is araszolni képes adaptív sebességtartó automatika, a holttérfigyelő, a hátsó keresztirányú orgalomfelügyelet, a gyalogosfelismerő funkcióval ellátott ütközéselkerülő-támogatás, a táblafelismerő, a parkolósegéd, a sávtartó automatika, valamint az automata fényszóróvezérlés is. Az XCeed figyelmezteti a vezetőt és szünetet javasol, ha fáradtságra utaló jeleket érzékel. A Kia 2-es szintű önvezető technológiájának részeként elérhető a sávkövető asszisztens is, amely képes a gáz, a fék és a kormányzás kezelésére. Figyelve az útjelzéseket, a felfestéseket, a sávon belül tartja az autót és ügyel a helyes követési távolság tartására. Mint minden Európában értékesített Kia modell, az új XCeed is az alapfelszereltség
részeként kínál menetstabilizálót.
Vezetés és menettulajdonságok
Vonzó vezetési élmény, sportos és komfortos viselkedés
A márka európai csapata azt a feladatot kapta a felfüggesztés és a kormányzás tervezésekor, hogy az XCeed egy minden körülmények között kezes és jól kezelhető autó legyen. Ennek érdekében a fejlesztést speciális forgatókönyv szerint végezték, szélesebb körű menetpróbákkal, mint eddig bármelyik európai Kia fejlesztésekor. A prototípusokat az Alpokban, nagysebességű autópályákon, városközpontokban, és szűk országutakon is tesztelték. A tesztek helyszínéül elsősorban Németország, Spanyolország, Svédország és az Egyesült Királyság szolgált, de több más európai országban is futottak a crossoverek, így az XCeed végleges menettulajdonságainak beállítása igazán európai körülmények között történt.
Az új Kia XCeed valóban egyedülálló kezelhetőséget kínál, olyan felfüggesztéssel és komponensekkel, amelyek más Ceed modellekben nem találhatók meg. Megemelt magassága ellenére az XCeedet sokkal jobb vezetni, mint a tipikus családi SUV-okat, mert speciálisan hangolták össze felfüggesztésének elemeit, kompaktabbak a méretei,
alacsonyabb a súlypontja és kisebb a tömege is.
Egyedülálló technikai megoldás a teljes Ceed családban az az új lengéscsillapító, amely minden kivitel első futóművében alapfelszerelés. A működési elv egyszerű, a lengéscsillapító olajában lebeg az a gumiütköző, amely progresszív módon megakadályozza a nagy és hirtelen becsapódások, felütések kellemetlen hatásait, amikor a rugók az erő hatására gyorsan összenyomódnak. Ez is hozzájárul a pontosabb kormányzáshoz és a karosszériamozgások hatékony csökkentéséhez, illetve csökkenti a gördülési zajt.
Ezt a rendszert leszámítva az XCeed független felfüggesztése megegyezik az ötajtós, a kombi és a ProCeed futóművével. Ugyanakkor az akár 42 mm-rel nagyobb szabad magasság miatt (kerékmérettől függően) a Kia mérnökei az első rugókat 7%-kal, a hátsókat 4%-kal lágyabbra hangolták, hogy az autó minden körülmények között nagyobb kényelmet és stabilitást nyújtson. A gördülési komfortot növelik a hátsó futómű segédkereténél
alkalmazott új csillapítóelemek, csökkentve a zajt és a vibrációt.
A kormányzás alapjaiban változatlan, a rendszer megegyezik a többi Ceed modellben használatossal, de mítógépét átprogramozták, hogy az autó karakteréhez igazítsák a viselkedést. Az eredmény ehhez mérten a Ceed család tagjainak vezetésére emlékeztet, ugyanolyan gyors reakciókkal, mint például az ötajtós esetében. Változott a szervorásegítés mértéke is, hogy finomabb és könnyebb legyen az általános érzet. A 16 colos könnyűfém keréktárcsákra Michelin, a 18 colosokra Continental SportContact 5 gumiabroncsokat szerelnek, ezekkel az XCeed tapadása és kezelhetősége is kiváló.
A Kiánál megszokott Drive Mode Select rendszer segítségével a vezető módosíthatja a kormányrásegítés mértékét, a gázpedál érzékenységét és a duplakuplungos DCT sebességváltóval szerelt változatoknál a kapcsolás gyorsaságát is. ’Normal’ és ’Sport’ üzemmód választható, előbbinél az üzemanyag-hatékonyság és a harmonikus működés, utóbbinál az élénkebb gázreakció és (csökkentett rásegítéssel) a még közvetlenebb érzetű
kormányzás a legfontosabb szempont.
Hajtásláncok
Turbós erőforrások – és jön a kívülről tölthető (plug-in) hibrid
Háromfajta turbós, közvetlen befecskendezéses (T-GDi) benzinmotor rendelhető. A háromhengeres 1,0 literes T-GDi 120 LE-t és 172 Nm forgatónyomatékot szolgáltat, a négyhengeres 1,4-es T-GDi teljesítménye 140 LE, legnagyobb nyomatéka pedig 242 Nm. A nagyteljesítményű 1,6 literes T-GDi benzines elérhető a Ceed GT és ProCeed GT modellekhez is, az XCeedben ez jelenti a kínálat csúcsát. A 204 LE és a 265 Nm nyomaték
széles fordulatszám-tartományban áll rendelkezésre.
Az XCeed elérhető egy Smartstream sorozatú erőforrással is, kétféle teljesítménnyel. Az 1,6 literes négyhengeres 115 vagy 136 LE-s lehet, s a legtisztább üzemű, leghatékonyabb dízelmotor, amit a Kia valaha épített. Az 1,0 literes T-GDi motoron kívül minden erőforráshoz választható a hatfokozatú kézi váltó helyett hétsebességes, duplakuplungos automata. A tisztább üzem érdekében a Stop & Go nevű startstop rendszer minden XCeedhez alapáron jár.
Az alacsony emissziójú elektromos hajtásláncú változatok - beleértve a 48 V-os könnyű hibridet és a kívülről tölthető plug-in hibridet is - 2020 elején érkezek meg az XCeed kínálatába.
Gyártás és értékesítés
Európai üzemből, európai vásárlóknak
Az XCeed gyártása 2019 augusztusában kezdődik a Kia szlovákiai üzemében, Zsolnán, ugyanazokon a sorokon, ahol a ferdehátú Kia Ceed, a Sportswagon kombi és a ProCeed shooting brake is készül. A kizárólag európai modellnek szánt XCeed értékesítése 2019 harmadik negyedévében indul. Minden modellre alapból 7 évre, vagy 150 000 km-re érvényes egyedülálló garancia jár.
További információ:
KIA Magyarország
Köszönöm, hogy elolvastál! Szeretettel várlak vissza!
Ha tetszett a poszt, gyere a VoilaMode Facebook oldalára, és az Instagram-on is megtalálsz: @voilamode_