A Nissan bemutatott egy 100%-ban elektromos vészhelyzeti reagáló járműkoncepciót, amelyet mobil energiaellátás biztosítására terveztek, természeti katasztrófák vagy rendkívüli időjárási események után. A RE-LEAF-nek nevezett működő prototípus a Nissan LEAF személygépkocsin alapul, a világ első, tömegtermelésben gyártott elektromos autójára.
A törmelékkel borított utakon való közlekedést lehetővé tevő módosítások mellett, a RE-LEAF vízálló csatlakozó aljzatokkal rendelkezik, közvetlenül a jármű külsején, melyek lehetővé teszik 110-230 V-os készülék árammal való ellátását az autó nagy kapacitású akkumulátoráról.
A RE-LEAF képes behatolni a katasztrófa területének középpontjába és teljesen mobil energiaellátást biztosíthat, segítséget nyújtva a helyreállításhoz. Az integrált energiamenedzsment rendszer működtethet orvosi, kommunikációs, világítási és egyéb létfenntartó berendezéseket.
A természeti katasztrófák az áramszünetek legfőbb okozói. A Világbank 2019-es jelentése szerint a természeti katasztrófák és a klímaváltozás okozta az áramszünetek 37%-át Európában, 2000 és 2017 között, és az áramszünetek 44%-át az Egyesült Államokban ugyanebben az időszakban.
Amikor egy katasztrófa bekövetkezik, az elektromos energiaellátás helyreállítása tipikusan 24-48 órát vesz igénybe, a károsodás súlyosságától függően. Ez alatt az időszak alatt az elektromos járművek használhatók nulla károsanyag-kibocsátású, mobil vészhelyzeti energiaellátásra.
A RE-LEAF arra készült, hogy megmutassa az elektromos járművekben rejlő lehetőségeket a katasztrófák utáni helyreállításban. Bár a gépkocsi csak egy működő koncepcióautó, a technológia létezik és használható a való világban is. Japánban a Nissan 2011 óta használja a LEAF-et vészhelyzeti energiaszolgáltatásra természeti katasztrófákat követően. A Nissan Energy Share által az elektromos autó mobil akkumulátorként működik, hogy elláthassa az otthonokat és a társadalmat elektromossággal, megosztható energiamodellt alkotva, amely segíthet stabilizálni az elektromosság kínálatát és keretét.
„Az elektromos járművek az energiaszektor rugalmasságát biztosító technológiák egyikeként törnek fel. Ezernyi, készenléti üzemmódban rendelkezésre álló EV, katasztrófa-támogató gépkocsiként vagy csatlakoztatva a hálózatra a Vehicle-to-Grid (V2G) rendszerrel, egyedülálló kapacitást jelent egy virtuális erőmű létrehozásához, hogy biztosítsa az energiaellátást egy nagy áramkimaradás esetén.”
A RE-LEAF a LEAF kétirányú töltési képességét használja, amely a típus alapfelszereltsége 2010-es bevezetése óta. Ez annyit jelent, hogy a LEAF nem csak energiát képes felvenni a hálózatból nagy kapacitású akkumulátora feltöltéséhez, hanem vissza is képes táplálni a hálózatba a V2G (Vehicle-to-Grid/Járműből-a-hálózatba) segítségével, vagy közvetlenül táplálhat elektromos berendezéseket a V2X (Vehicle-to-everything/Járműből-mindenbe) technológiával.
Hordozható energiabankként a Nissan LEAF e+ utolsó generációja, teljesen feltöltött 62 kilowatt-órás akkumulátorával elegendő elektromos energiát képes biztosítani egy átlagos háztartás ellátásához hat napon keresztül.
Katasztrófaelhárító járműként a RE-LEAF egyszerre több berendezést képes ellátni energiával. Az alábbiakban található néhány példa 230 V-os készülékek áramfogyasztására 24 órára vetítve:
- Elektromos bontókalapács –36 kWó / 24 óra
- Nagy nyomású szellőző ventilátor –21.6 kWó / 24 óra
- 10 literes levesmelegítő – 9.6 kWó / 24 óra
- Intenzív osztály lélegeztetőgépe– 3 kWó / 24 óra
- 100 W-os LED fényszóró –2.4 kWó / 24 óra
Miután az elektromos energiaellátást helyreállították a területen, az elektromos gépkocsik újratölthetők és nulla károsanyag-kibocsátású szállítást biztosíthatnak – akár 385 km távolságra (WLTP) egy LEAF e+ akkumulátor egyetlen feltöltésével.
Nissan RE-LEAF: Részletesen
A RE-LEAF támogatja a katasztrófa-felkészültség három „RE”-jét – reagálás a vészhelyzetre (response), humanitárius segítség (recovery) és a közösség felkészítése a jövőre (resilience).
A RE-LEAF borostyánsárga színvilága főhajtás a borostyán ókori görög neve – electron – felé, amelyből az ‘elektromosság’ szó származik. Ez párosul a Nissan Intelligent Mobilitykifejezéssel, utalva a koncepcióautó kapcsolattartási képességeire. A tetőre felszerelt LED-es fényhíd sárga villogót tartalmaz, figyelmeztetve a többi közlekedőt a gépkocsi közeledésére.
Annak érdekében, hogy könnyebben közlekedhessen olyan utakon, ahol akadályok vagy törmelék állhatják útját, a RE-LEAF szabad hasmagasságát 70 mm-rel 225 mm-re növelték, valamint padlóvédővel látták el. Szélesebb nyomtáv (+90 mm elöl / +130 mm hátul), egyéni kerékjárati ívek, sárfogók és terep-abroncsok, 17”-os sport keréktárcsákon javítják képességeit.
A LEAF lítium-ion akkumulátorának nagy kapacitása és a magas fokú megbízhatósága stabil energiaellátást biztosít több elektromos készülék működtetéséhez. Az integrált energiamenedzsment rendszer képes 230V-os feszültség leadására a RE-LEAF akkumulátorából. Három csatlakozó aljzattal rendelkezik – két vízálló külső C-típusú csatlakozó a könnyű hozzáférés érdekében, és egy belső háztartási csatlakozó aljzat is fel van szerelve a csomagtartóban.
Amint a RE-LEAF megérkezik a katasztrófa zónába, egy méretre szabott polc húzható ki a csomagtartóból, egy 32”.os LED-es képernyővel és saját energiaellátással, műveleti központként a kommunikációhoz és a helyreállítás irányításához. Miután az energiaellátást helyreállították, a RE-LEAF újra feltölthető, három töltési profil használatával, még háztartási csatlakozó aljzatból is, ha nem található EV infrastruktúra a közvetlen közelben.
További információ:
NISSAN Hungary
Köszönöm, hogy elolvastál! Szeretettel várlak vissza!
Ha tetszett a poszt, gyere a VoilaMode Facebook oldalára, és az Instagram-on is megtalálsz: @voilamode_