Az oldal, ahol Te vagy a divat közepe

VoilaMode

VoilaMode

Gyorsít az új VW Amarok

2022. december 20. - Antalfy Krisztina

Az új Amarok strapabíró pickup, egyfajta négykerekű multifunkciós munkaeszköz, amely alaposan átgondolt, az utasterétől egészen a platójáig. Hajtásáról erőteljes és gazdaságos turbófeltöltésű motorok gondoskodnak, kétféle összkerékhajtási rendszeren keresztül. Felszereltségétől függően több mint 25 vezetői segédrendszer, akár 12,3 col képátlójú kijelzőfelületek és képernyők, a digitális és az analóg kezelőelemek gyakorlatias együttese és igényes anyagválasztás jelent egyértelmű előrelépést a több mint 830 ezer példányban értékesített elődjéhez viszonyítva.am001330pic.jpeg

Multifunkciós munkaeszköz az igazi profiknak

Az akár 1,19 tonna hasznos teherbírásnak, a 3,5 tonna vontatható tömegnek és a még átgondoltabb kialakítású platónak köszönhetően az új Amarok szinte minden elképzelhető feladatot elláthat, munka közben és szabadidőben egyaránt. Új hajtás-, asszisztens- és kezelési rendszereivel, a pickupok jellegzetesen robusztus konstrukciójával, valamint sokrétűen variálható és kihasználható rakterével (pl. Cargobox) az Amarok karizmatikus formavilágú második generációja a szakemberek legkorszerűbb multifunkciós munkaeszközeként mutatkozik be.

Összkerékhajtás és két csúcsváltozat

Az új Amarok annak jegyében született a Volkswagen Haszonjárművek tervezőasztalán, hogy bármilyen út kihívásának megfelelhessen, ezért Európában és a világ számos más részén puszta hátsókerékhajtás helyett már alapkivitelében összkerékhajtással jelenik meg. Akár öt különösen gazdaságos négy-, illetve hathengeres turbófeltöltésű motor valamelyike gondoskodhat a munka és a privát használat során szükséges hajtásról. Az új Amarok palettáján emellett öt felszereltségi változat is sorakozik: az Amarok, Life és Style felszereltségi szintek, valamint a PanAmericana (terepjáró karakter) és az Aventura (exkluzív karakter) csúcsváltozatok. Az új Amarok sorozatot eleve négyajtós, duplafülkés (DoubleCab) és – az Európán kívüli piacok számára – kétajtós rövidfülkés (SingleCab) pickupnak tervezték.am001346pic.jpeg

Hosszabb és tágasabb

Az új Amarok 5350 milliméteres hosszúsága 96 milliméterrel haladja meg az előd modellét, míg 3270 milliméteres tengelytávja 173 milliméteres növekményt képvisel. Mindez tágasabb belteret jelent a duplafülkében. Mivel tengelytávja nagyobb mértékben nőtt külső hosszúságánál, rövidültek a karosszéria-túlnyúlások, ami feszesebb arányokban, illetve a nagyobb első és hátsó terepszögnek – az Amarok duplakabinos esetében elöl akár 30, hátul akár 26 fok – köszönhetően jobb terepjáró képességekben is megmutatkozik.

Négy és hat henger

Az adott piactól függően akár négy turbófeltöltésű dízel (négy- és hathengeres TDI) és egy turbófeltöltésű benzinmotor (négyhengeres TSI) sorakozik az Amarok1/2 új generációjának kínálatában. Mind az öt motorizáció közös jellemzője a magasfokú gazdaságosság és a nyomatékgazdag karakterisztika. Az afrikai piacokon például a négyhengeres, 2,0 literes, 110 kW (150 LE)1 teljesítményű TDI alapmotor kerül forgalomba, míg a következő teljesítménylépcső – a 2,0 literes, négyhengeres TDI-erőforrás 125 kW (170 LE)2 teljesítménnyel – a világ számos piacán, így Európában is megjelenik. Harmadik szintként négyhengeres, 2,0 literes biturbo-feltöltésű TDI-motort kínál a Volkswagen Haszonjárművek, amely Európában 151 kilowattot (205 LE)2 teljesít. Az új csúcs-TDI a 3,0 literes, V6-os aggregát, amely az Euro 6 kipufogógáz-szabvány szerinti változatában 177 kW (241 LE)2 teljesítményt produkál. Más országokban, mint Ausztrália, Új-Zéland vagy Dél-Afrika, a két erősebb TDI-motor akár 155 kW (210 LE)1, illetve 184 kW (250 LE)1 teljesítményt is elérhet. Azon piacokra, ahol a pickupok szegmensében a benzinmotorok meghatározóak, egy négyhengeres, 222 kilowattos (302 LE)1 TSI-erőforrás is készült.

am001329pic.jpegÚj tízfokozatú automata sebességváltó

A 110 kW teljesítményű Amarok ötfokozatú manuális sebességváltóval és hátsókerék-hajtással kapható, míg a 125 és 151 kilowattos TDI-erőforrások Európában és számos más országban alapkivitelben hatfokozatú manuális váltóműhöz csatlakoznak. A 125 kW teljesítményű TDI-motor extrafelszerelésként piactól függően hatfokozatú automata sebességváltóval rendelhető, míg a 2,0 literes, 151 kilowattos TDI ugyancsak feláras opcióként az új, tízfokozatú automata váltóművel is konfigurálható. A 155 kilowattos és a V6-os TDI, valamint a turbófeltöltésű benzinmotor már alapkivitelben a tízfokozatú automata sebességváltóval egészül ki.

3,5 tonna vontatható tömeg

Európában az Amarok minden automatikus sebességváltóval szerelt változata akár 3,5 tonna össztömegű utánfutót is vontathat, míg Európán kívül a manuális váltóművel készült modellek esetében is 3,5 tonna a maximális vontatható tömeg. Elődjéhez képest az új Amarok szerelvény-össztömege világszerte 6,0 tonnáról 6,5 tonnára nőtt. A duplafülkés modellek maximális hasznos teherbírása 1,19 tonnára bővült.am001337pic.jpegKét összkerékhajtási rendszer

Európában és számos más országban az Amarok már alapkivitelében összkerékhajtással (4MOTION) érkezik az ügyfelekhez. Motorváltozattól függően kétféle 4MOTION rendszer szerepel a kínálatban, egy három-, valamint a csúcsváltozatban négy hajtásüzemmóddal használható, kapcsolható összkerékhajtás. A negyedik üzemmódként (4A) a csúcsváltozat többlamellás tengelykapcsolón keresztül változó, így automatikus forgatónyomaték-elosztást kínál az első és a hátsó tengely között. Az összkerékhajtás képességeit extrafelszereltségként rendelhető differenciálzár és az intelligens menetüzemmódok (Drive Modes) tökéletesítik tovább.

Több mint húsz új vezetői segédrendszer

Felszereltségtől függően akár 25 asszisztensrendszer gondoskodhat fokozott kényelemről és biztonságról, amelyek közül több mint húsz – például az Intelligens sebesség-asszisztens (Intelligent Speed Assist), a be- és kiállást is támogató Parkolási Asszisztens (Park Assist), a 360 fokos nézetet kínáló Környezetmegfigyelő rendszer (Area View), a Sávváltás-asszisztens (Side Assist) és a Közlekedési táblák felismerő funkciója (Road Sign Recognition) – újdonság a második generációs Amarok fedélzetén.

Egyéni orrkialakítás

Különösen erőteljes megjelenésű az új pickup karosszériája. „Új nemzedéke számára jelentősen átdolgoztuk az Amarok archetipikus formavilágát, amely egyértelműen kifejezőbbé és még egyedibbé vált” – foglalta össze Albert Kirzinger, a Volkswagen Haszonjárművek vezető formatervezője. Önmagáért beszél az új, karizmatikus orrkialakítás, és különösen markáns a jellegzetes Volkswagen-gének jellemezte, masszívan tornyosuló motorházfedél.am001345pic.jpegSemmi mással össze nem téveszthető fénydizájn

Ugyanez érvényes a hűtőrács felső vízszintes kereszttagjaira és a közéjük harmonikusan simuló, immár minden változaton az alapfelszereltséghez tartozó, karcsú LED-fényszórókra is. Az Amarok PanAmericana, az Amarok Aventura és országtól függően az Amarok Style alapfelszereltségében már az IQ.LIGHT LED-Matrix fényszórók szerepelnek, amelyek az út interaktív megvilágításáról és semmi mással össze nem téveszthető fénydizájnról gondoskodnak. A keresztlécek alatt a hűtőrács – modellváltozattól függően – az orr egy további vízszintes, vagy a PanAmericana és az Aventura esetében X-alakú traktusához csatlakozik. A rendszámtábla-tartó felett mindkét csúcsmodellen dombornyomott „Amarok” felirat, jobb és bal oldalán pedig LED-technikájú ködfényszórók (a Life felszereltségi szinttől széria) kaptak helyet.

Körvonalak és farkialakítás markáns karakterrel

Az Amarok jellegzetes formai stílusjegyei a félkör alakú kerékjáratok, amelyeket sok más pickup-modelltől eltérően íves helyett csaknem teljesen egyenes vonal zár le felülről. A sárvédők erőteljesen domborodnak az akár 21 col átmérőjű keréktárcsákkal szerelt kerekek körül, a kerékjáratokat pedig robusztus fekete műanyagborítás szegélyezi. Hasonlóképpen markáns a Volkswagen Haszonjárművek új pickupjának farkialakítása is. A VW-embléma alatt a raktérajtó csaknem teljes szélességében dombornyomott „Amarok” felirat húzódik, a far külső szegélyét pedig a hátsó lámpatestek alkotják, amelyek mélyen az autó oldalába nyúlnak, s a PanAmericana és Aventura változatokon C-alakú kialakítást kapnak és már alapkivitelben LED-technikával működnek.am001336pic_1.jpegBeltér professzionális feladatokra

Praktikusan kialakított kezelőelemeivel és digitális képernyőivel kifejezetten funkcionális és kiváló minőségű belteret alkotott a Volkswagen Haszonjárművek tervezőcsapata az Amarok számára. Az anyagválasztás már olyan luxuskategóriájú SUV-modellekét idézi, mint például a Volkswagen Touareg. A műszerfalat letisztult elrendezés jellemzi, emellett jól áttekinthető és ergonómiai kialakítása a vezetőre összpontosít. A kijelzőelemek spektrumát már az alapváltozattól a 8,0 col képátlójú digitális műszeregység (Digital Cockpit; a Style változattól teljes egészében digitális kivitelben és 12,3 col átlójú kijelzőfelülettel), valamint az infotainment-rendszer függőleges állású érintőképernyője (10,1 col, a Style változattól pedig 12,0 col képátlóval) alkotja. A Volkswagen Haszonjárművek digitális funkciók, illetve ergonomikusan kialakított gombok, illetve forgatókapcsolók intuitíven használható együttesét alkalmazza Amarok modelljeiben. Az infotainment-rendszer hangereje így forgatógombbal állítható, míg az összkerékhajtás beállításai, illetve a parkolás, a légkondicionálás és a vezetői segédrendszerek gombokkal vezérelhetők. E robusztus kapcsolók felszereltségtől függően krómdíszítésűek is lehetnek.

Exkluzív Harman Kardon hangrendszer és bőrbevonatú ülések

A felszereltség további elemei, mint például a 640 watt teljesítményű Harman Kardon hangrendszer – amely az Amarok PanAmericana és az Aventura esetében az alapfelszereltséghez tartozik – harmonikusan illeszkednek e kiváló minőségű részletmegoldások jellemezte környezetbe. Hasonlóképpen az Amarok PanAmericana és Aventura alapfelszereltségének része az elegáns kontrasztárnyalatú díszvarrással kidolgozott, különösen igényes bőrhatású műszerfalborítás. Új ülései szintén az Amarok prémiumpozicionálásához igazodnak: a vezető és az első utas kimondottan ergonomikus ülésekben foglalhat helyet, amelyek a magasabb felszereltségi változatokban akár tíz irányban elektromosan állíthatók. A duplakabin hátul három felnőtt számára is bőséges helyet és színvonalas kényelmet biztosít. A Style változat ülései eleve ArtVelours mikroszálas kárpittal készülnek, míg az Amarok PanAmericana és Aventura számára éppoly nemes hatású, mint strapabíró minőségű bőrt választottak a Volkswagen Haszonjárművek tervezői.uso_0578.jpgBőséges rakfelület és akár 1,19 tonna hasznos teherbírás

Egyaránt feltűnően tágas a dupla- (DoubleCab) vagy szimplafülke (SingleCab) mögötti rakfelület, amely az elődmodellhez hasonlóan a kerékjáratok között rendelkezésre álló 1227 milliméternyi szabad hellyel egy keresztben vagy hosszában elhelyezett euro-raklap számára is elegendő helyet kínál. A plató hosszúsága zárt ajtóval a duplafülkés kivitelen 1624, míg a szimplafülke mögött 2332 milliméter, így utóbbi esetben akár két Euro-paletta is felrakható. A rakomány a plató és az oldalfalak masszív gyűrűivel rögzíthető. Az oldalfalak magassága szintén a felszereltségtől függően legfeljebb 21 milliméterrel akár 529 milliméterre nőtt.

Minden igényt kielégít a tartozékok palettája

Fontos a világjárók számára, hogy a tető statikus terhelhetősége 350 kilogrammra emelkedett, ami például egy tetősátor számára is elegendő. Gyári extraként vagy a tartozékok választékában olyan felszerelések is rendelkezésre állnak majd, mint az akár 21 col átmérőjű könnyűfém keréktárcsák, a terepes (All-Terrain) gumiabroncsok (18 col átmérőig) és a különböző vonóberendezések. A plató választható extrái között olyan hasznos megoldások szerepelnek, mint a kerékpártartó, a multifunkciós szállítórendszer, a különböző raktérrolók (Rollcover) és a plató felett átívelő hátsó bukócsövek (Styling Bar) legkülönfélébb kiviteleinek kínálata, valamint a kizárólag az Amarok Aventura számára rendelhető sportos (Sports Bar) bukókeret. Ismét lesz a raktér fölé szerelhető keménytető (HardTop), amellyel a pickup egy kisteherautó teherbírását kínáló SUV-modellé alakítható.

A 170 lóerős, 6 sebességes Amarok 2.0 TDI 4Motion induló ára Magyarországon nettó 14.544.000 Forint, de rendelhetők lesznek a Life, Style, Aventura és PanAmericana felszereltségek is. Az árakkal kapcsolatos bővebb információk a Volkswagen Haszonjárművek konfigurátorában elérhetők.

KÜLSŐ MEGJELENÉS – FORMAVILÁG ÉS MÉRETEK

Minden új, mégis jellegzetesen Amarok – A Volkswagen Haszonjárművek új pickupjának formavilága mindjárt az első pillantásra egyértelművé teszi: egy Amarok áll előttünk – noha e sokoldalú tehetség második generációjának minden egyes milliméterét újragondolták, újraértelmezték és újratervezték. Már méretei is jól mutatják az Amarok jelentős fejlesztését: 5350 milliméteres (az első rendszámtartóval együtt 5362 milliméter) hosszúsága 96 milliméterrel, míg 3270 milliméteres tengelytávja 173 milliméterrel haladja meg az elődjéét. Mindez tágasabb belteret tett lehetővé. Az új modell szélessége 1910 milliméter, a külső visszapillantó tükrökkel együtt pedig 2208 milliméter. Az Amarok magassága a választott keréktárcsa/gumiabroncs kombinációtól függően 1751 és 1884 milliméter között alakul, tetőantennával (+205 milliméter) pedig 2089 milliméterre is adódhat.uso_9910.jpgRövid túlnyúlások

Mivel tengelytávja jóval nagyobb mértékben nőtt külső hosszúságánál, rövidültek az Amarok karosszéria-túlnyúlásai, elöl 865, hátul 1215 milliméterre (duplakabinos). Mindez feszesebb arányokban, illetve a terhelés, a kerékméret és a futómű függvényében jobb terepjáró képességekben is megmutatkozik. Konkrétan az Amarok duplakabinos első terepszögére 30 fok, a hátsóra 26 fok maximális érték adódik, a tengelyek közötti rámpaszög pedig akár 21 fok. Vízmosásokon áthajtva ugyancsak fokozza a terepes képességeket az 500-ról 800 milliméterre növelt gázlómélység. Az Amarok duplakabinos szabadmagassága a felszereltségtől és a gumiabroncsmérettől függően a 237 millimétert is elérheti, a fordulókör átmérője 12,93 méter.

Karizmatikus dizájn

A Volkswagen pickup különösen erőteljes megjelenésű. „Új nemzedéke számára jelentősen átdolgoztuk az Amarok archetipikus formavilágát, amely egyértelműen kifejezőbbé és még meggyőzőbbé vált” – foglalta össze Albert Kirzinger, a Volkswagen Haszonjárművek vezető formatervezője.

Az Amarok eleje

Markáns megoldás a masszívan tornyosuló, egyértelmű Volkswagen-gének jellemezte pickup-motorházfedél, de karizmatikus motívumok a hűtőrács felső vízszintes kereszttagjai és a közéjük harmonikusan simuló, immár minden változaton az alapfelszereltséghez tartozó, karcsú LED-fényszórók is. Az Amarok PanAmericana, az Amarok Aventura és országtól függően az Amarok Style alapfelszereltségében az alap LED-technikán túl már az interaktív IQ.LIGHT LED-Matrix fényszórók szerepelnek, amelyek igazi high-end technikaként a nappali világossághoz hasonló fénybe burkolják a pickup előtti útszakaszt, mégpedig a szemből érkezők vakítása nélkül. A szembejövő forgalmat, az elöl haladó járműveket és a közlekedési táblákat az első kamera érzékeli, a rendszer pedig ennek megfelelően ki-, illetve bekapcsolja a mátrix egyes LED-elemeinek fényét. Mindemellett semmi mással össze nem téveszthető fénydizájn is jellemzi az IQ.LIGHT LED-Matrix fényszórókat.uso_9789.jpgX-dizájn a csúcsváltozatokon

A hűtőrács-keresztlécek alatt egyéni dizájn jellemzi a csúcsváltozatokat. A PanAmericana és az Aventura kialakítást e traktuson egyaránt egyedi X-alakzat jellemzi, amely az Aventura esetében Világosszürke metál, míg a PanAmericana elején sötét Wizzard-szürke kontrasztárnyalatú. Mindkét modellváltozat rendszámtábla-tartója felett dombornyomott „Amarok” felirat húzódik, jobb és bal oldalán pedig az ez esetben szintén LED-technikájú ködfényszórók kaptak helyet. Az orr alsó részén (a Life kiviteltől) még két (az Amarok alapkivitel esetében egy) integrált, úgynevezett mentő-vonószem is rendelkezésre áll, amelyek terhelhetősége meghaladja a hagyományos vonószemekét.

Az Amarok sziluettje

Az új pickup oldalnézetének meghatározó elemei az elődéhez hasonlóan félkör alakú kerékjáratok, amelyeket sok más pickup-modelltől eltérően – és az Amarok jellegzetes stílusjegyeként – íves helyett csaknem teljesen egyenes vonal zár le felülről. A sárvédők erőteljesen domborodnak az akár 21 col átmérőjű keréktárcsákkal, illetve első ízben akár terepes (All-Terrain) gumiabroncsokkal (18 col átmérőig; a PanAmericana esetében széria) szerelt kerekek körül, a kerékjáratokat pedig robusztus fekete műanyagborítás szegélyezi. Az Amarok karosszériájának legszélesebb pontjaiként még izmosabb és erőteljesebb megjelenést kölcsönöznek az új modell számára. Az Amarok Panamericana és az Amarok Aventura sziluettje könnyen megkülönböztethető.

Az Amarok Aventura platója felett átívelő, a karosszéria színére fényezett sportos bukókeret (Sports Bar) elegánsan hosszabbítja meg a duplafülke körvonalait, az ajtókilincsek, a külső visszapillantó tükrök házai, az oldalablakok alatti díszlécek és a fellépők borításai pedig krómfelületűek. Az Aventura emellett már szériafelszerelésként 20 col átmérőjű könnyűfém keréktárcsákkal készül, extrafelszerelésként pedig exkluzív, 21 colos tárcsák is rendelhetők, mindkét esetben fényesre polírozott felülettel. Az Amarok PanAmericana Wizzard-szürke kontrasztárnyalatban hordozza elején az X-motívumot, rakfelülete felett pedig fekete szín emeli ki a bukókeretet (Styling Bar), valamint az oldalsó fellépőket és az ajtókilincseket. Szintén fekete színűek a hátsó lökhárító, a külső visszapillantó tükrök házai és a terepes (All-Terrain) gumiabroncsokkal szerelt, 18 col átmérőjű könnyűfém keréktárcsák. Mindez együtt hatásosan emeli ki az Amarok PanAmericana terepjáró-karakterét.uso_9808.jpgAz Amarok teteje

A tetősínek alumíniumból készülnek. A tartók rendszere menet közben 85, álló helyzetben pedig – többek között nagyméretű tetősátor számára – akár 350 kilogrammig is terhelhető.

Az Amarok hátulja

Az új Amarok hátulról is egyértelműen felismerhető. A plató széles ajtaját nagyméretű lámpatestek fogják közre, amelyek a PanAmericana és Aventura változatokon sötétített LED-technikával működnek, miközben C-alakú dizájn emeli ki őket. A raktérajtó csaknem teljes szélességében dombornyomott „Amarok” felirat húzódik, az ajtó belső oldalán pedig praktikus mérőlécet (metrikus) alakítottak ki a tervezők. Kívül, a nagyméretű középső VW-embléma felett található a nyitott helyzetében stabil acélkábelekkel tartott ajtó könnyen hozzáférhető fogantyúja. Elődjével ellentétben a rakfelület ajtaja a Life felszereltségi változattól már alapkivitelben a központi zár része. A plató első ízben elektromos mozgatású rolóval (Rollcover) is lefedhető, amely a kulcs gombjával, a vezetőülésből vagy közvetlenül a platóról működtethető. Fekete bevonatot kap a középen fellépővel kiformált hátsó lökhárító, amely felső részén az Amarok Style és az Amarok Aventura krómozott elemekkel egészül ki.

BELTÉR – TÉR ÉS TECHNIKA

Kezelés: a digitális és az analóg technológiák összhangja

A Volkswagen Haszonjárművek tervezői digitális funkciók, valamint ergonomikusan kialakított gombok és forgatókapcsolók különösen intuitíven használható együttesét alkalmazták az Amarok modellekben. Az infotainment-rendszer hangereje és az összkerékhajtás beállításai például ergonomikus forgatógombokkal vezérelhetők. Egyaránt analóg kapcsolók helyezkednek el az infotainment-képernyő alatt, a hangerőszabályzótól balra és jobbra a vészvillogó, a parkolási és a légkondicionálási funkciók, a menetüzemmódok (Drive Modes) és a vezetői segédrendszerek kezeléséhez. A robusztus kivitelű kapcsolók a magasabb felszereltségi szinteken krómhatású felületűek. Már alapkivitelben megtalálható a fedélzeten a könnyen kezelhető gombokkal kialakított multifunkciós kormánykerék. A Life felszereltségi szinttől a rögzítőfék is elektromos, ami új asszisztensfunkciók alkalmazását is lehetővé teszi, illetve a középkonzol környezetében is több helyet biztosít – például az összkerékhajtás üzemmódjainak választására szolgáló forgatógomb és a mellette elhelyezett nyomógombok számára. Az Amarok modellváltozatától függően a vezető a forgatókapcsolóval választhat a hátsókerékhajtás (2H) és a különböző összkerékhajtási funkciók (4A, 4H, 4L) között. A menetüzemmódok (Drive Modes) a központi kijelzőről választhatók, ahol információk is megjelennek az egyes funkciókról. A vezető a forgókapcsoló melletti három önálló gombbal vezérelheti az Elektronikus menetstabilizáló rendszert (ESC), a lejtmenet-asszisztenst (Hill Descent Assist) és a differenciálzárat. A Keyless Access kulcsnélküli nyitási és indítási rendszerrel felszerelt Amarok változatok (a Style szinttől felfelé) esetében a kulcs akár a zsebben is maradhat, mivel a motor a kormányoszlop megfelelő gombjával indítható, illetve állítható le.

Kijelzők: csakis digitális

Az alapfelszereltségben 8,0 col (20,32 centiméter) képátlójú kijelzőfelülettel működő digitális műszeregység (Digital Cockpit) szerepel, amely a Style változattól teljes egészében digitális kivitelben, 12,3 col (31,242 centiméter) átlójú kijelzőfelülettel készül. Ugyancsak a szériafelszereltséget bővíti a 10,1 col képátlójú (szélessége 13,6, magassága 21,7 centiméter), függőleges elrendezésű érintőképernyővel készült, különösen korszerű infotainment-rendszer, míg az Amarok Style, az Amarok PanAmericana és az Amarok Aventura 12 col képátlójú (szélessége 16,1, magassága 25,8 centiméter) érintőképernyővel érkezik. Az Amarok PanAmericana és az Amarok Aventura utasterét a Harman Kardon exkluzív, tíz hangszóróval (köztük egy mélynyomóval) működő, 640 watt zenei teljesítményű high-end hangrendszere avatja összkerékhajtású koncertteremmé.

Alkalmazások az Amarok fedélzetén, már alapkivitelben is

A fedélzeti rendszerek része az Android Auto (Google) és a CarPlay (Apple), amelyekkel az okostelefonos alkalmazások az infotainment-rendszerbe integrálhatók. Szintén széria Európában a Volkswagen mobil online-szolgáltatások, azaz a VW Connect legújabb generációja. A VW Connect Basis csomagban a Vészhívás-funkció (eCall) mellett az online hangvezérlés (Online Voice Control) is szerepel. Minden 12 col képátlójú infotainment-rendszerrel és navigációs funkcióval felszerelt Amarok kínálja Európában a VW Connect Navigation összeállítást is, benne az Online közlekedési információk (Online Traffic Information), az Online-útvonaltervezés (Online Route Calculation), az Online-térképfrissítés (Online Map Updates), a Nevezetes pontok online-keresése (Online POI Search), a parkolási és üzemanyagtöltő állomás információk, illetve a valós idejű időjárásjelentés szolgáltatásaival, valamint We Connect ID okostelefonos alkalmazással. Az Amarok már alapkivitelében kínálja az integrált eSIM-kártyával működő Online-szabályzóegységet (Online Control Unit; OCU), amellyel a távolból (over-the-air) is elvégezhetők Európában az infotainment-rendszer szoftverfrissítései.

Áram alatt: USB-A és USB-C, 12V, 120V/230V

Az új Amarok az infotainment-rendszer alatt adatátvitelre is szolgáló egy-egy USB-A és USB-C csatlakozást is kínál az elektronikus eszközök töltésére, az okostelefonok feláras opcióként induktívan is tölthetők. Mindemellett felszereltségtől függően a beltérben és a platón is rendelkezésre állhat egy vagy akár több 12 voltos és 120V/230 voltos elektromos csatlakozó. Az akár három 12 voltos aljzat közül az egyik alapfelszerelésként az első üléseknél, a középkonzol USB-portjai mellett, egy másik pedig hátul, a középkonzol hátsó felén található. Extrafelszerelésként a platóra is rendelhető egy 12 voltos csatlakozó, a Style kiviteltől pedig hátul az utastérben már alapfelszerelésként áll rendelkezésre egy 120V/230 voltos (150 watt) aljzat.

Manuálisan és elektromosan állítható ülések 

Az ülések rendszerét is teljes egészében átdolgozták, és a Volkswagen modellektől jól megszokott kényelmet nyújtja a bennülők számára. Felszereltségtől függően 4, 6, 8 vagy 10 irányban állítható a vezető- és az első utasülés. A manuális állítású ülések már az Amarok Life felszereltségi szinttől állítható gerinctámaszt is kínálnak. Akár tíz állítási módot is kínálhat az elektromos ülésállítás (gerinctámasz, hosszirány, magasság, háttámla dőlésszöge, ülőfelület dőlésszöge), amely a Style, PanAmericana és Aventura változatokhoz széria. Akár 879 milliméter lábterével és 1381 milliméter vállmagasságban mérhető szélességével az Amarok DoubleCab hátul három felnőtt számára is kényelmes helyet kínál, aki pedig a hátsó utasteret szállításra szeretné használni, igény szerint felhajthatja a hátsó az ülést.

Rakodórekeszek és tálcák

Az Amarok legújabb generációja is tökéletes munkaeszközként funkcionáló jármű, amelyet éppúgy kompromisszumot nem tűrően terveztek a konstruktőrök a személyes kalandokra, mint a mindennapokra és a munkára. Különböző tárgyak tárolására szolgáló helyek sokasága könnyíti az életet a fedélzeten. Mindez már elöl, a tetőkonzollal (a Life felszereltségi szinttől) kezdetét veszi, amelyben például a napszemüveg tárolható. A napellenzőkön az útdíjkártyák és a járműokmányok tarthatók, míg a műszerfalon nagyméretű rekesz szolgál polcként, az utasoldalon pedig nem csak egy, hanem mindjárt két zárt kesztyűtartó is található. Az infotainment-rendszer alatti első középkonzol az okostelefonok számára extraként (a Style változattól alapfelszerelés) induktív töltési lehetőséggel kiegészíthető rekeszt tartalmaz, a középkonzol hátsó részén pedig két pohártartó, egy apróságok, például pénzérmék számára kialakított tartó, valamint a középső kartámasz alatt a nagyobb tárgyak elhelyezésére alkalmas, tágas rekesz áll rendelkezésre. A rakodóhelyek sorát az első ajtók palacktartót is magukban foglaló, nagyméretű rekeszei teszik teljessé. Hátul az első üléstámlák hátoldalának térkép/táblagép-zsebei, illetve – a bőrkárpitozású kivitelekben – kisméretű okostelefon-zsebei, kettős pohártartóval kialakított középső kartámasz, az ajtózsebek, valamint a hátsó ülés alatti két tárolórekesz bővíti tovább a rakodási lehetőségek kínálatát. A hátsó ülés alatti egyik rekesz rejti a szerszámkészletet és az elakadásjelző háromszöget.

Multifunkciós rakfelület

A duplafülke mögött 1624 milliméter hosszú és a kerékjáratok között 1227 mm széles (belső méretek) rakfelület áll rendelkezésre, amelyen így keresztben vagy hosszában is elhelyezhető egy euro-raklap (1200 x 800 mm). A szimplafülkés Amarok rakfelülete 2332 milliméter hosszú és a kerékjáratok között szintén 1227 milliméter széles (belső méretek), így két, egymás mögé keresztirányban felrakott euro-raklap számára is elegendő helyet kínál. Az oldalfalmagasság akár 529 milliméter.

Masszív rakományrögzítő gyűrűk

A rakomány a plató és az oldalfalak rögzítőgyűrűi segítségével biztosíthatók. A plató oldalanként három-három rögzített gyűrűt kínál, az összesen hat rögzítőgyűrű együttesen 400 kilogramm húzóterhelés felvételére alkalmas. A plató felső részén, mindkét oldalon elcsúsztatható rögzítőhorgokkal szerelt sín húzódik, egyenként 250 kilogramm terhelhetőséggel. A sínrendszer négy ilyen horgot tartalmaz.

1,19 tonna hasznos teherbírás

Az Amarok maximális hasznos terhelhetősége 1,0 tonnáról 1,19 tonnára nőtt. A fel- és lerakodást könnyítendő, a modellváltozattól függően 2184 és 2540 kilogramm közötti saját tömegű Amarok a plató oldalfalain extrafelszerelésként LED-technikájú raktérvilágítással is rendelhető (a PanAmericana és az Aventura esetében széria).

HAJTÁS- ÉS FUTÓMŰRENDSZEREK – TDI, TSI, AKÁR 10 SEBESSÉGFOKOZAT ÉS 4MOTIO

Öt új Amarok-motor – Piactól függően az új Amarok1/2 akár négy gazdaságos turbófeltöltésű dízelmotor (TDI) és egy ugyancsak turbófeltöltésű benzines erőforrás (TSI) kínálatával kerülhet forgalomba. A dízelmotorok választéka három közös nyomócsöves (Common Rail) befecskendezésű, soros négyhengeres konstrukcióval indul, egyaránt 1996 köbcentiméter összlökettérfogattal. A csúcs-TDI2 egy új, 2993 köbcentiméteres V6-os erőforrás, míg benzines aggregátként1 egy 2261 köbcentiméteres négyhengeres szolgál. Számos országban – köztük az európai piacokkal – minden változat már alapkivitelben kapcsolható összkerékhajtással (háromféle hajtás) vagy csúcsváltozatként bővített kapcsolható összkerékhajtással (négyféle hajtás) szerepel a kínálatban. Motorváltozattól és felszereltségtől függően az Amarok öt- vagy hatfokozatú manuális, illetve hat- vagy tízfokozatú automata sebességváltóval készülhet. Piactól függően a két erősebb dízelmotor két teljesítményszinten – 151 kW (205 LE)2/155 kW (210 LE)1 és 177 kW (241 LE)2/184 kW (250 LE)1 – jelenik meg a kínálatban.

2.0 TDI (110 kW/150 LE)1 – Ez a kifejezetten a különböző afrikai piacokra tervezett TDI-alapváltozat 3500-as percenkénti fordulattól 110 kW (150 LE)1 teljesítményt produkál, 350 newtonméter maximális forgatónyomatéka pedig az 1500 és 2750 percenkénti fordulatszám közötti tartományon áll rendelkezésre. A 110 kilowattos TDI ötfokozatú manuális sebességváltóval és hátsókerékhajtással jelenik meg a palettán.

2.0 TDI (125 kW/170 LE)2 – A világ legtöbb piacán, köztük Európában is, a 125 kW (170 LE)2 teljesítményű TDI szolgál belépőül az új Amarok hajtásrendszereinek világába. Ez a négyhengeres motor 3500-as percenkénti fordulatszámtól adja le legnagyobb teljesítményét, 405 newtonméter maximális forgatónyomatékát pedig 1750 és 2500 percenkénti fordulat között kínálja. A 125 kilowattos TDI-motor Európában már alapkivitelben elektronikusan kapcsolható 4MOTION összkerékhajtással és hatfokozatú manuális sebességváltóval, míg az Európán kívüli piacokon hatfokozatú automata váltóművel1 és összkerék- vagy hátsókerékhajtással lesz elérhető.

2.0 TDI (151 kW/205 LE)2 – A legerősebb négyhengeres TDI biturbo-feltöltővel rendelkezik, és az Euro 6 kipufogógáz-szabvány szerinti változatában 151 kW (205 LE)2, a világ többi részén pedig 155 kW (210 LE)1 teljesítményt produkál. Itt két változó turbinageometriájú feltöltőt (VTG) alkalmaztak a tervezők. A csúcsteljesítmény 3750 percenkénti fordulattól, az 500 newtonméter maximális forgatónyomaték 1750 és 2000 percenkénti fordulatszám között áll rendelkezésre. A 151 kilowattos Amarok hatfokozatú manuális vagy extrafelszerelésként tízfokozatú automata sebességváltóval rendelhető. Ez a TDI-erőforrás Európában minden esetben a bővített kapcsolható összkerékhajtáshoz (4MOTION) csatlakozik, amely elektromechanikus központi osztóművön keresztül osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között.

3.0 TDI (177 kW/241 LE)2 – A csúcs-TDI aggregát szerepét egy közös nyomócsöves (Common Rail) befecskendezéssel és változó turbinageometriájú turbófeltöltővel (VTG) működő, 3,0 literes V6-os konstrukció tölti be. A két hengersor 60 fokos szöget zár be egymással. Az Euro 6 károsanyag-kibocsátási szabvány szerinti változatában a hathengeres aggregát 177 kW (240 LE)2, míg a világ többi részén 184 kW (250 LE)1 teljesítményt produkál. A legnagyobb teljesítmény 3250-es percenkénti fordulatszámtól, a 600 newtonméter maximális forgatónyomaték pedig az 1750 és 2250 percenkénti fordulat közötti tartományon áll a vezető rendelkezésére. E tekintélyes teljesítményt alapkivitelben tízfokozatú automata sebességváltó és a bővített kapcsolható 4MOTION összkerékhajtás továbbítja.

2.3 TSI (222 kW/302 LE)1 – Azon piacokra, ahol a pickupok szegmensében a benzinmotorok meghatározóak, a Volkswagen Haszonjárművek egy turbófeltöltésű 2,3 literes, négyhengeres Otto-motorral is kínálja Amarok modelljét. A TSI-erőforrás 5900-as percenkénti fordulatszámtól kínálja 222 kW (302 LE)1 teljesítményét, a 452 newtonméter maximális forgatónyomaték pedig 3350 percenkénti fordulatnál jelenik meg. A szelepek fokozatmentes szabályozása tovább optimalizálja a teljesítményt és a forgatónyomatékot, miközben mérsékli a károsanyag-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást. A turbófeltöltésű benzinmotor alapfelszerelésként a tízfokozatú automata sebességváltóval és a bővített kapcsolható összkerékhajtással egészül ki.

80 liter üzemanyag, 19,3 liter AdBlue – Az elődmodellhez hasonlóan az Amarok minden változata 80 literes üzemanyagtartállyal készül. A TDI-modellek AdBlue-tartályának térfogata 6,3 literrel 19,3 literre bővült, ami közel 50 százalékos növekedés.

Két 4MOTION összkerékhajtási rendszer – Európában és néhány más piacon az Amarok már alapkivitelében összkerékhajtással (4MOTION) kerül forgalomba. Motorváltozattól függően kétféle 4MOTION rendszer áll majd rendelkezésre, egy három-, valamint a csúcsváltozatban négy hajtásüzemmóddal használható, kapcsolható összkerékhajtás formájában. Negyedik üzemmódként a bővített kapcsolható összkerékhajtás többlamellás központi tengelykapcsolón keresztül intelligens forgatónyomaték-elosztást kínál a négy kerék között. A két összkerékhajtási rendszer a választott üzemmódtól függően osztja el a forgatónyomatékot az első tengely (MacPherson független kerékfelfüggesztés) és a hátsó tengely (nagy terhelhetőségű merevtengely) között. Mindkét rendszer a hátsó tengely gombnyomásra kapcsolható differenciálzárjával (extrafelszerelés) is kiegészíthető, amely egyenletesen osztja el a hátra érkező forgatónyomatékot a hátsó kerekek között, az Amarok így akkor is tovább haladhat a terepen, ha – megfelelő tapadás mellett – csupán egyik hátsó kereke érintkezik a talajjal. Az összkerékhajtású Amarok változatok kapaszkodóképessége a 30 fokot is elérheti. Az összkerékhajtás technikája mindemellett arról gondoskodik, hogy az új Amarok kiviteltől függően akár 3,5 tonna össztömegű utánfutót is vontathasson, miközben a megengedett legnagyobb szerelvény-össztömeg 6,5 tonnára nőtt.

Bővített kapcsolható összkerékhajtás – Az alapváltozathoz képest a bővített kapcsolható 4MOTION összkerékhajtás-rendszer egy negyedik üzemmódot (4A) is kínál, amely többlamellás központi tengelykapcsolón keresztül intelligens módon osztja el a forgatónyomatékot a négy kerék között. A bővített kapcsolható összkerékhajtás a 4A üzemmódban – például a hosszú utak során vagy utánfutó vontatásakor – még kényelmesebbé teszi a vezetést, mivel az osztóműbe integrált kiegészítő többlamellás tengelykapcsolónak köszönhetően változó forgatónyomaték-elosztást biztosít. Az e további üzemmóddal kiegészített 4MOTION összkerékhajtás Európában 151 kW teljesítménytől jelenik meg az Amarok modellekben. A vezető a középkonzol forgatókapcsolójával négy különböző üzemmód közül választhat, az alapértelmezett az említett 4A. A rendszer ekkor a pillanatnyi vonóerőátadási képesség és gyorsulás alapján változó arányban, automatikusan osztja el a forgatónyomatékot a négy kerék között. Egy további hajtásüzemmód a 4H, amikor a 4MOTION összkerékhajtás csökkentve továbbítja a motor teljesítményét a kerekekre, például a hóval borított útszakaszokon is zavartalan közlekedést biztosítva (hatékony vonóerőátadás, normál sebesség és egyenes haladás). Harmadik móduszként offroad-használatra a 4L is választható (magas nyomatékszint, alacsony sebesség), amellyel a műutaktól távoli nehéz terepszakaszok is járhatóvá válnak. Különösen gazdaságosan üzemel az Amarok a negyedik, vagyis a 2H üzemmódban, amely – elsősorban száraz útfelületen – csak a hátsó tengelyre továbbít forgatónyomatékot. A bővített kapcsolható 4MOTION összkerékhajtás elektronikus szabályzású, többlamellás tengelykapcsolóval kiegészített elektromechanikus kétfokozatú osztóművel rendelkezik, s a választott beállítástól függően – az említetteknek megfelelően – csak a hátsó tengelyre (2H) vagy szükség szerint mindkét tengelyre (4A, 4H, 4L) irányít forgatónyomatékot.

4A – A 4A hajtásüzemmódban a többlamellás tengelykapcsolóval kiegészített osztómű a pillanatnyi vonóerőátadási képességek és sebesség függvényében, változó arányban továbbítja a motor teljesítményét a hajtott tengelyek felé. Az üzemanyag-megtakarítás szolgálatában alapesetben a hátsó tengelyre érkezik nagyobb nyomaték, de szükség esetén az első tengely is pillanatok alatt bekapcsolódhat a hajtásba.

4H – A 4H menetüzemmódban a többtárcsás tengelykapcsoló zár, azaz összeköti az előre és a hátra irányuló kihajtótengelyt, folyamatosan a lehető legintenzívebb vonóerőátadási képességeket biztosítva a jármű számára.

4L – A 4L menetüzemmód a 4H móduszhoz hasonlóan működik, azonban az osztóműre érkező teljesítmény ez esetben egy bolygóműves egységen is áthalad. Ez 1:1-ről 3,06:1-re módosítja az áttételt, a 4L üzemmód így nehéz terepen és hegyi szakaszokon is optimális menettulajdonságokat biztosít.

2H - Ha csak egyik tengelye hajtott, különösen gazdaságos az Amarok. Az ideális út- és időjárási viszonyokra ajánlott 2H üzemmódban kizárólag a hátsó kerekekre érkezik forgatónyomaték.

Kapcsolható összkerékhajtás – A másik 4MOTION rendszer – bizonyos körülmények között – kapcsolható összkerékhajtás, amely három üzemmódot kínál. E technika elektromechanikus osztóműve szintén a sebességváltóhoz csatlakozik, és bekapcsolását követően a hátsó és az első kerekekre is továbbít forgatónyomatékot. Az alapértelmezett üzemmód itt a hátsókerék-hajtás, azaz a 2H, de nehéz út- vagy terepviszonyokra a 4H (műút) és a 4L (terep) üzemmódok is rendelkezésre állnak. Hátsókerékhajtásról összkerékhajtásra váltva az Amarok osztóműve egy tengelykapcsolón keresztül iktatja be az első tengelyt a hajtásba. A 4L összkerékhajtási üzemmódban az osztómű áttétele a 4H móduszhoz képest 1:1-ről 2,73:1-re módosul.

Hat menetüzemmód – Az új Amarok már alapkivitelében rendelkezik az úgynevezett Menetüzemmód-választás (Drive Mode Control) technikájával is. A pickup konfigurációjától függően akár hat ilyen módusz – Eco (Gazdaságos), Normal (Normál), Mud/Ruts (Sár/Nyomvályúk), Sand (Homok), Slippery (Síkos) és Load/Trailer (Terhelés/Vontatás) – is rendelkezésre állhat, amelyek nagyban megkönnyítik a megfelelő hajtásüzemmód kiválasztását, mivel már nevükben is konkrét menethelyzetekre utalnak. A hátsó tengely differenciálzárjának (a PanAmericana esetében széria, a további összkerékhajtású modellekhez extrafelszerelésként rendelhető) működtetése az összkerékhajtási üzemmódok részét képezi. Elegendő egyszerűen megnyomni a sebességváltókar előtti Mode gombot, és a vezető máris átkattinthat a különböző menetüzemmódok között, amelyek az érintőképernyőn keresztül is aktiválhatók.

Eco (Gazdaságos) – Nomen est omen: az Eco üzemmód az üzemanyag-fogyasztás csökkentésében és a hatótáv növelésében segíti a vezetőt. Az Amarok adott változatától függően ilyenkor alapesetben az automatikusan működésbe lépő összkerékhajtás (4A) vagy a hátsókerékhajtás (2H) aktív, a terepes négykerékhajtás (4L) a Eco üzemmódban nem áll rendelkezésre.

Mud/Ruts (Sár/Nyomvályúk) – A Mud/Ruts menetüzemmód a sáros, keréknyomokkal bevágott, egyenetlen terepen segít áthaladni. Az alap-hajtásmód ez esetben a 4H. Ebben a menetüzemmódban egy meghatározott sebességértékig automatikusan bekapcsol a hátsó tengely differenciálzárja, a 4L hajtásüzemmód használatakor pedig bármilyen tempónál aktív.

Normal (Normál) – Az Amarok mindenkor a Normal menetüzemmódban indul, amely ideális egyensúlyt kínál a vezetés élvezetes élménye és a kényelem között. Hajtásrendszer-változattól függően ilyenkor alapesetben az automatikus szabályzású összkerékhajtás (4A) vagy az utcai áttételű hátsókerékhajtás (2H) aktív, a 4H és a 4L hajtásüzemmód igény szerint kapcsolható.

Sand (Homok) – A Sand menetüzemmód használata puha, száraz homokon vagy mély hóban ajánlott. Ekkor automatikusan bekapcsol az utcai áttételű összkerékhajtás (4H), és a hátsó tengely differenciálzárja is aktív. Ez a menetüzemmód nagyban megkönnyíti az Amarok vezetését nehéz terepen, anélkül, hogy elakadna.

 

Slippery (Síkos) – Jégen és havon nagy segítség a Slippery menetüzemmód. Itt olyan szilárd burkolatú utakról van szó, amelyeket jég, hó vagy hókása borít. Műszaki háttér: a Slippery menetüzemmódban kevésbé közvetlenek a gázadási reakciók, de a fokozatváltások is a síkos útfelületen való közlekedéshez alkalmazkodnak. Ekkor az adott Amarok változattól függően alapesetben az automatikusan bekapcsoló összkerékhajtás (4A) vagy az utcai áttételű kapcsolható összkerékhajtás (4H) aktív, de a 2L hajtásüzemmód is igénybe vehető.

Load/Trailer (Terhelés/Vontatás) – A Load/Trailer menetüzemmód az automata sebességváltó módosított kapcsolási karakterisztikájával támogatja a vezetőt, amikor az Amarok teljes terheléssel és/vagy utánfutóval közlekedik. Ebben a menetüzemmódban a turbófeltöltésű motorok teljes teljesítményének kihasználása érdekében magasabb motorfordulatszámokon következik a felkapcsolás. A Load/Trailer üzemmódban a motorfék is célzottabban alkalmazható, a fékhatás ugyanis a visszakapcsolások következtében annál intenzívebb, minél erősebben nyomja a vezető a fékpedált. Alapvetően mindegyik hajtásüzemmód rendelkezésre áll e móduszban, amely egyes piacokon a későbbiekben kerül be a kínálatba.

Elektromechanikus szervokormány – Az új elektromechanikus szervokormány mind műúton, mind pedig terepen érzékeny rásegítéssel szolgál, miközben elektronikus szabályzásának köszönhetően a kormányzás gazdaságosabb és intelligensebb módon működik a hidraulikus rendszereknél. Az elektromechanikus szervokormány emellett olyan asszisztensrendszerek integrációját is lehetővé teszi, mint a Parkolási asszisztens (Park Assist) vagy a Sávtartás-asszisztens (Lane Assist).

Új fékrendszer – Az összkerékhajtású Amarok négy belső szellőzésű tárcsafékkel készül, az elektromos rögzítőfék (a Life felszereltségi szinttől) a hátsó úszónyergekhez csatlakozik. Elődjével ellentétben az új Amarok a vákuumos helyett már elektromos fékrásegítőt használ, gyorsabb és érzékenyebb reakciókat biztosítva a fékrendszer számára.

VEZETŐI SEGÉDRENDSZEREK – TECHNIKÁK A FOKOZOTT KÉNYELEM ÉS BIZTONSÁG SZOLGÁLATÁBAN

Több mint húsz új vezetői segédrendszer

Jelentősen növelik a kényelmet az új Amarok felszereltségtől függően rendelkezésre álló asszisztensrendszerei, emellett működési határaikon belül a biztonság növeléséhez is jelentősen hozzájárulhatnak. A legtöbb segédrendszer – több mint húsz – újdonság a pickup fedélzetén. Ide tartoznak az olyan technikák, mint az Intelligens sebesség-asszisztens (Intelligent Speed Assist), az IQ.LIGHT – LED-Matrix fényszórók vagy az Adaptív sáviránytartással (Adaptive Lane Guidance) kiegészített Sávtartás-asszisztens pro (Lane Assist Pro). Általában érvényes, hogy továbbra is a vezető felelős az egyes rendszerek felügyeletéért.

További információ:

A bejegyzés trackback címe:

https://voilamode.blog.hu/api/trackback/id/tr4718007444

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása