Az oldal, ahol Te vagy a divat közepe

VoilaMode

VoilaMode

Ismerd meg a LEXUS 10 fokozatú sebességváltóját!

2017. augusztus 24. - Antalfy Krisztina

A világ leginnovatívabbnak tartott, vezető prémium hibrid autógyártója, a Lexus legendás mérnöke, Yoshio Hasegawa tíz évvel ezelőtt rendkívül büszke volt arra, hogy forradalmian új sebességváltót tervezett a nagy teljesítményű Lexus IS F limuzinhoz. Az új Direct Shift váltómű akkoriban a hidraulikus automata sebességváltók csúcsát jelentette. A szakmában rendkívüli tekintélynek örvendő szakember ugyanakkor pályafutásának koronájaként a vadonatúj Lexus LC szupersport kupé váltójának ’megkomponálására’ tekint’.

lexus_lc_13.jpg

A forradalmi műszaki megoldásairól és az autóiban bemutatkozó innovatív technológiákról ismert japán luxusautó márka, a Lexus, hatalmas várakozások övezte vadonatúj szupersport kupéjának megtervezésekor legendás mérnöke, Yoshio Hasegawa segítségével újra átírta az autóipar szabályait, megalkotva egy új és még jobb 10 fokozatú sebességváltót az LC-hez.

lexus_lc_9.jpg

26 éve tervezek váltókat, és amikor bemutattuk a nyolcfokozatú Direct Shift automatát, úgy éreztem: tökéletesen megvalósítottuk, amit akartunk. Most viszont be kell vallanom, már akkoriban is volt egy olyan érzésem, hogy van még hová továbblépni.”avat be Hasegawa.

A továbblépés pillanata akkor jött el, amikor az LC főmérnöke, Koji Sato arra kérte Hasegawát és a váltóelektronikák szakértőjeként ismert Terufumi Miyazakit, hogy tervezzenek egy még jobb sebességváltót, ami még a legjobb kettős tengelykapcsolós automatáknak is méltó vetélytársa lehet. Sato olyan autót akart alkotni, ami nemcsak jól néz ki és gyors, hanem a vezetése is páratlanul lelkesítő élmény. Hasegawa úgy fogta fel a feladatot, mintha egy szép zenét kellene komponálnia.

lexus_lc_6.jpg

Az emberek számára akkor kellemes egy zene, ha jó a ritmusa. Ha a vezető tudja, hogy mindjárt a következő sebességfokozat következik, az kellemes érzést kelt benne. Ilyesformán vezetés közben is egyfajta zenét ír az ember – ezért aztán mindennél fontosabb volt számunkra, hogy megtaláljuk a fokozatváltások jó ritmusát.” - meséli.

A komoly kihívások közé tartozott még a váltó alkatrészeinek tömegcsökkentése, valamint a hő és a súrlódás miatti energiaveszteség mérséklése is. Ugyanakkor a szerkezetnek elég erősnek kellett lennie, hogy magabiztosan kezelje az LC 500 kupé V8-as motorjának 477 lóerejét. Hasegawa és Miyazaki sokféle váltóáttételt és kapcsolási mintát kipróbált, különféle beállítások százait tesztelve több tucatnyi, különböző vezetési tudású autóssal. Hamar világossá vált, hogy a nyolc sebességfokozat kevés lesz az LC tervezett menetdinamikájához. Ekkor határozták el, hogy két további fokozatot iktatnak be.

lexus_lc_5.jpg

“Sosem terveztünk éppen 10 sebességfokozatot; csak akkor derült ki, hogy ez lesz a helyes a szám, amikor megpróbáltuk kidolgozni a váltások ideális ritmusát.” – árulja el Hasegawa.

Sato azt szerette volna, hogy az új sebességváltó gyorsabban kapcsolja a fokozatokat, mint az előző Direct Shift – különösen visszaváltáskor, amikor azonnali nyomatékleadásra van szükség. Ez újabb komoly kihívást jelentett Hasegawa és csapata számára: “A nyolcfokozatú Direct Shift bemutatásakor úgy éreztük, hogy ez a világ egyik leggyorsabb váltója, így hát néhányunk úgy vélte: ezt már lehetetlen túlszárnyalni.”

Mégis nekiláttak a hardver és a szoftver intenzív tesztjének és fejlesztésének; a világ számos közútján és versenypályáin tették próbára ötleteiket, hogy növelhessék a fokozatváltás gyorsaságát. Több évi munka után a csapat végül eredményre jutott, megalkotva azt a 10 fokozatú sebességváltót, ami zökkenőmentesen és ritmusosan kapcsol, és amivel minden ember élvezetesen autózhat, függetlenül attól, mekkora gyakorlata van az autóvezetésben. Hasegawa hitt az álomban, amit Sato szőtt az LC-ről… Az autóról, ami nemcsak a Lexus arculatát, hanem talán az egész luxuskupé-piacot átformálhatja.

További információ: 
LEXUS Magyarország

cameff_1501848501721_1.png

A bejegyzés trackback címe:

https://voilamode.blog.hu/api/trackback/id/tr8712777040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása