Fiat 500 L 1.6 Multijet Cross // TESZT
A tavalyi év folyamán járt már nálunk a Fiat 500 típuscsalád egyik legikonikusabb darabja a RIVA modell, amely mind kivitelezésben, mind minőségével és bájával egyaránt levett a lábunkról. Teszteltük a katonás 500 X-et is, most pedig megérkezett hozzánk az olaszok legújabb büszkesége a frissítésen átesett, 500-as szteroiddal megtámogatott változata az 500 L SUV, amely Cross kivitelében igazi telitalálat a szívünknek.
A Fiat nagyon nagyot alkotott az 500-as szériával. Olyannyira bejött a vásárlóknak a modell, hogy igen sokrétű lett mára az 500-as típuscsalád. A sima 500-as különböző szebbnél szebb verziói mellett kapható az idén frissítésen is átesett 500 X (annak is sok-sok különböző verziója) és tesztünk főszereplője az 500 L is.
Természetesen, hogy a vásárlók igényeit kiszolgálja az olasz gyár az 500 L-ből is kapható sima és City Cross megjelölésű modell is. De mivel a világ változik, az eddigi bombaformára is ráfért a modernizálás. Így a frissítéssel krómkeretet kaptak a felső fényszórók, míg az alsók, az 500-hoz hasonlóan már középen elválasztott köröket ábrázolnak, ezzel utalva a Fiat 500 logójában lévő két nullára. Hűtőrácsai (alsó-felső) felszereltségtől függően változnak (hazánkban Pop, PopStar, Lounge, Trekking, Beats Edition érhető el), az első lökhárítóknak például kifejezetten jót tett a frissítés, az új már komolyabb, mutatósabb lett.
Külcsín:
Tesztautónk már messziről hirdeti különlegességét, ugyanis mostanában igen népszerű barna metál színnel látták el. Erre ráerősítenek a 17 colos méretben és fekete selyemfénnyel pompázó alufelnik is, amelyek szinte eltörpülnek az autó alatt. Erről nem a felni, hanem a nagyra nőtt autó tehet. Korábban ezt a változatot Trekkingnek hívták, ma a Cross nevet kapta.
Kívülről az autó nagyon sok hasonlóságot mutat a kisebb 500-as modellel, de mintha eleve ilyennek képzelték volna el az autót, annyira jól működik minden az 500 L formáján. Az autó nagyot nőtt, ami már igen tágas utasteret sejtet. Az autó frontrésze követi az 500-as hagyományokat, igazán remekbe szabottan sikerült. Személy szerint viszont a sima változat csillagos hűtőrácsa nekem jobban tetszik. Az 500-as motívum természetesen ezen az autón is több helyen visszaköszön.
Sajnos az 500 L-hez nem rendelhető sem xenon technikás, sem Led tehcnikás fényszóró sem. Ezért nagyon kár. A nappali menetfény a főfényszóró alatti búra alatt kapott helyt, amely viszont végre LED technikás lett. Lejebb haladva találunk még kanyarba bevilágító hatékony ködlámpákat is. A fényezéssel tökéletesen harmonizáló szürke fényűre lett fényezve az első lökhárító, de ismét sehol egy védelem, elöl, hátul, oldalt csak a beépített radarokra hagyatkozhat a vezető.
Oldalnézete az autónak teljesen harmonikus, feszes domborulatok jellemzik. A Cross kivitel elmaradhatatlan tartozéka az autó körbeműanyagozása. Kapott még az autó selyemfényű fekete eltérő fényezést, ellenben a ma divatos cápauszony antenna itt még nem került bevezetésre, maradt a jól bevált hagyományos.
Hátulnézete is nagyon jól sikerült az autónak, a lámpák formája, immár LED-es működési technikája és úgy az egész autó lenyűgöző modernizálása a régi retró formának. A hatalmas csomagtérajtó közepén egy hatalmas Fiat embléma trónol, alatta pedig a típusjelölés került elhelyezésre.
A csomagtérajtó sajnos még nem elektromos működtetésű, nagy erőszükséglettel és kézzel tudjuk mozgatni. Az alsó lökhárító is selyemfényű szürke festést kapott, a kapufogót eldugták. A tolatólámpa viszont a lökhárító jobb alsó sarkába került, ami mint tudjuk igen sérülékeny hely.
Belbecs:
A tesztautó, hagyományos kulcsos indítást és nyitást kapott. A szépen kivitelezett krómozott selyem fényű kilincsekkel ellátott ajtók könnyen és tágra nyílnak. A beltérben visszaköszönnek a jól ismert 500-as formák és kapcsolók. Kevés ponton változott az autó, de mégis minden sokkal modernebbnek hat. Ez köszönhető az új kormánynak, új váltókarnak és műszerfalnak is.
Az ajtókon elhelyezett belső kilincs hatalmasra sikerült, máshol nem látott különleges kivitelű. Az ajtó anyagát tekintve igényes, puha és jó minőségű bőrrel burkolt, de sajnos nagyon sötét. A rajta elhelyezett kapcsolók pontosan és könnyen működnek. Az üléseket fekete szövetkárpittal és műbőr betétekkel látták el. Elhelyeztek továbbá az ülések háttámláján egy-egy 500-as dísz feliratot, az olaszoknak nem kell a szomszédba menniük a stílusért.
A műszerfal nagyon jó minőségű anyagokból épül fel, a felső részen puha anyagú, az utas előtt műszerfalbetétet kapott, amelyen ugyancsak elhelyeztek egy 500-as logót. Az új kormány nagyon jó minőségű bőrrel burkolt, multifunkciós, szinte minden kezelhető róla, már-már túl sok is a rajta elhelyezett gombokból. Ráadásul fűthető is, így hideg reggeleken igazi áldás a használata.
A megújult műszercsoport 3 körgyűrűben került elhelyezésre, bal oldalon a km/h megjelenítője, középen a színes fedélzeti számítógép adatai, jobb oldalon pedig a motor fordulatszámának adatai jelennek meg.
Az ugyancsak megújult multimédia rendszer megjelenítője már nagyon szép képpel operál és minden tekintetben jól és okosan működik. A beépített Beats hifi rendszer nagyon szépen és jó minőségben szólaltatja meg a kedvenc zenéinket, természetesen kapunk az autóhoz USB csatlakozót is. A kétoldali digitális légkondicináló kezelőszervei nagyon szépek, pontosan működnek, valamint a légkondi működése is egyaránt kiváló. A váltókar környéke is megújult, így igazi olasz ízléssel került kialakításra, a váltószoknyán is elhelyeztek egy kis króm plakettet, benne szintén az elmaradhatatlan 500-as márkajelzéssel.
Sajnos még itt nem elektromos a rögzítőfék, így nem tudták a tervezők száműzni a helyrabló kézifékkart. A váltó mögé került elhelyezésre kettő darab pohártartó. A kabin helykínálata a külméretekhez képest is nagyon jó, tágas, a vezetőülésben könnyen megtalálható a kényelmes vezetői pozíció. A lábtér elegendő, hátul is 2 felnőtt teljes kényelemben tud utazni.
A csomagtartó 412 literes méretű, formája könnyű pakolást tesz lehetővé, a hátsó ülések ledöntésével hatalmas csomagok is elszállíthatóak az autóval.
Vezetési kényelmünket szolgálja a csodálatos kivitelű részben nyithat panoráma napfénytető is, amely végighúzódik a teljes kabinon és fényben fürdeti az utasteret. Természetesen elektromos árnyékolóval is rendelkezik, amely miatt a nagy napon nem engedi felmelegedni a kabint. Én minden autóba már ilyet tennék, annyira feldobja mind a megjelenést, mint az utazási vizuális élményt is.
Induljunk:
Hagyományos kulcsos indítással ellátott tesztautónk 1.6-os dízel aggregátja igen mély dízeles orgánummal kel életre. Beindításkor egy diszkrét 500L felirat jelenik meg üdvözlésként a központi kijelzőben. A motor alapjáraton hidegen kicsit hangos, de bemelegedve kiselymesedik a működése.
A motorhoz kapcsolt új 6 fokozatú kézi váltó hibátlanul és pontosan teszi a dolgát. Menet közben az autó működése nagykocsihoz méltó, hangtalanul, komfortosan suhan még a nagy felnik ellenére is. A kezelőszervek puhán működnek, a kormány könnyű és nagyon pontosan követi az autó a kormánymozdulatokat. A vezetősegítő rendszerek garmadája sajnos egy kicsit foghíjas, a városi ütközésmegelőző rendszerre korlátozódik. A motor ugyanakkor még a pénztárcánk barátja is, hiszen 6 literes fogyasztással vígan el lehet járni az autóval, ellenben olyan vehemens és dinamikus a forgalomban, hogy azon sok autóstárs meglepődik.
Összegzés:
A Fiat az 500 L Cross modellel egy igazi retró kuriózumot alkotott. A stílusért igazán nem kell a szomszédba menjen, a frissítéssel pedig igazán csak előnyőre változott az autó. Nem sok hibája van, de sajnos a modern vezetéstámogató rendszerek hiánya fájó pont. A tesztautó roskadozott az extráktól, ami sajnos már az árazásán is meglátszódott, így került rá 7.770.000,- Ft körüli árcédula. Alapmodellt ugyanakkor már 5.860.000,- Ft-tól vehetünk, az is a saját cukiságunk lehet. A kinézete pedig még mindig telitalálat.
Köszönjük a tesztlehetőséget a Fiat Magyarországnak!
További információ:
Fiat Magyarország
A tesztfotók Huawei Mate 9 mobiltelefonnal készültek.
Köszönöm, hogy elolvastál! Szeretettel várlak vissza!
Ha tetszett a poszt, gyere a VoilaMode Facebook oldalára, és az Instagram-on is megtalálsz: @voilamode_