Humor, társadalomkritika, filozofikus és művészi képsorok – öt animáció, amelyeket ezeken a téli estéken érdemes megnézni mindenkinek, aki a megszokott sorozatok helyett valami kuriózumra, fiatal magyar alkotók műveire vágyik.
Nem véletlenül nevezik alkotóegyetemnek a METU-t. Animációs képzése jó pár sikert megélt már. A következő rövidfilmeket is az egyetem hallgatói készítették, és legtöbbjük jó pár hazai és nemzetközi elismerést is bezsebelt. A filmek a Dot&Line oldalon, az alkotókkal készült interjúkkal együtt is megtekinthetők. Aki pedig az online elérhető filmek után kedvet kap az animációs filmekhez, az ingyenes Animascope fesztiválon január 25-én megtekintheti a Budapesti Metropolitan Egyetem hallgatóinak diploma- és vizsgafilmjeit.
Jacques ámokfutása, avagy mikor veszítjük el bizalmunkat önmagunkkal szemben? (Horesnyi Máté)
A fekete-fehér, abszurd jelenetekből álló, a mindennapok értelmét kereső animáció Jacques Tati francia filmrendező előtt tiszteleg. Szabad kompozíciós film, amely „egymástól független jelenetek összekapcsolásából adódó érzet mentén próbálja definiálni a mindennapok mibenlétét.”
Betti (Ács Zsuzsanna)
A dokumentarista animációs film egy interjúra épül, amelyet a Metropolitan Egyetem animációs mesterszakán végzett Ács Zsuzsanna egy női taxisofőrrel, Forgó Bettivel készített. Bettiben a nyolcvanas években punkként erős volt a szabadságvágy, amit később a taxizásban talált meg.
Mamahotel (Orosz Tina)
Aktuális, elgondolkodtató és vicces film a fiúról, aki épp hazafelé tart, hogy segítse beteg édesanyját, és egyúttal bemutassa szerelmét a családjának. Az anyósjelölt nem örül túlságosan a váratlan vendégnek. A hatperces karikatúra nagyon aktuális szociális problémát jelenít meg humoros stílusban, letisztult, minimalista, mégis érzékletes animációval.
Papa (Bakos Fanni)
Szavak nélkül is sokatmondó film, melyben egy kislány édesapját kíséri a hosszú úton. Szimbolikusan jeleníti meg azt a folyamatot, ahogyan a gyerek megéli szülője elvesztését, a dacolástól kezdve az elfogadáson át az elengedésig.
Spirit Walk (Finta Simon)
Lélekvándorlás. Technikájában és megvalósításában is nagyban eltér az előzőktől, de éppen ezért színesíti a palettát. Az absztrakt, nem könnyen emészthető, homályos alkotás egy régi erdőben játszódik, és ahogy haladunk a mély belseje felé, a növényzet egyre hangosabban kommunikálja emlékeit felénk. Nehezen értelmezhető, mint ahogy maga az élet is.
Bardo (Spitzer Fiorella)
Az öreg halász és kutyájának története életről, elmúlásról és a kettő közti átmenetről.
Aki kedvet kapott az animációs világhoz, január 25-én a hetedik Animascope-on, az Uránia Nemzeti Filmszínházban nagyvásznon tekintheti meg a Budapesti Metropolitan Egyetem 2020-ban és 2021-ben diplomázott alap- és mesterszakos hallgatóinak diploma- és vizsgafilmjeit.
Jó néhány közülük már sikeres fesztiválkörútját járja, míg mások nemrégiben nyerték el végleges formájukat, így premier vetítésként találkozhat velük a nagyközönség. A METU Animáció szemléletéhez hűen a programban változatos témájú, technikájú és stílusú filmek láthatók, bepillantást nyújtva az egyetem animációs műhelyében zajló alkotói munkába.A METU Alkotóegyetem gyakorlatorientált képzései révén a hallgatók már a tanulmányaik alatt olyan kész alkotásokkal bővítik portfóliójukat, amelyek alkalmasak arra, hogy a közönség nagyvásznon, egy minifilmfesztivál keretében láthassa őket.
Februárban folytatódik a filmes mustra: február 2-án 18.30-tól szintén az Uránia moziban várja az érdeklődőket a METU mozgókép szakos hallgatóinak eseménye, a Cinemascope. A vetítésen a Képalkotás – Mozgóképkultúra és média BA, a Televíziós műsorkészítő BA és a Televíziós műsorkészítő művész MA szakok utóbbi két évben készített, élőszereplős válogatott diplomafilmjei láthatók.
Animascope – részletek:
Időpont: 2022. január 25. kedd, 18.00-19.30
Helyszín: Uránia Nemzeti Filmszínház (1088 Budapest, Rákóczi út 21.)
A vetítés ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztráció itt.
Köszönöm, hogy elolvastál! Szeretettel várlak vissza!